Pohjoismaiset ravitsemussuositukset korostavat kuitua

7.10.2013 kirjoittanut Marika Vanhatalo (marika.vanhatalo a kealiakialiitto.fi)
Keliakialiiton jäsensivuilla voit testata, saatko omasta gluteenittomasta ruokavaliostasi riittävästi kuitua
Keliaakikon kuitutesti
Uudistetuissa pohjoismaisissa ravitsemussuosituksissa kiinnitetään aiempaa enemmän huomiota ruokavalion kokonaisuuteen, eri ruoka-aineiden laatuun ja merkitykseen ravintoaineiden lähteinä.

Tyydyttymättömien rasvojen osuutta painotetaan, ja hiilihydraatit tulisi saada pääosin kuitupitoisista ruoka-aineista. Ravintokuitua tulisi saada vähintään 25–35 g päivässä luonnollisista kuitupitoisista ruuista.

– Uudet suositukset korostavat kuidun tärkeyttä ruokavaliossa. Keliaakikolle paras kuidun lähde on gluteeniton kaura. Gluteenitonta leipää ostaessa kannattaa tarkistaa tuotteen kuitupitoisuus: yli 4 % (4 g/100 g) kuitua sisältävät leivät ovat hyvä valinta. Myös kasvikset, marjat ja hedelmät sopivat kuidun lähteinä erittäin hyvin keliaakikon ruokavalioon, kertoo ravitsemusterapeutti Kaisa Kähkönen Keliakialiitosta.

Pohjoismaisten suositusten perustana on vahva tutkimusnäyttö ja niiden tarkoituksena on edistää terveyttä ja vähentää tauteja, joihin ravitsemuksella voidaan vaikuttaa. Yli sadan asiantuntijan yhteistyönä syntyneet suositukset sisältävät ravintoainekohtaiset saantisuositukset. Lisäksi on annettu suositukset riittävästä liikunnasta, joka vähentää elintavoista johtuvia sairauksia.

Suositukset muodostavat pohjan kaikkien Pohjoismaiden kansallisille ravitsemussuosituksille ja toimivat ravitsemustieteen opetuksen perustana. Lajissaan viidensien suositusten sisällössä ei ole suuria muutoksia aikaisempaan suositukseen.

Uutisen lähteenä: