Yhteiskunnan tuki keliaakikoille vaihtelee eri maissa

14.10.2013 kirjoittanut Marika Vanhatalo (marika.vanhatalo a kealiakialiitto.fi)

Keliakialiiton tekemän kyselyn mukaan keliaakikkojen saama tuki yhteiskunnalta vaihtelee suuresti maittain. Toisissa maissa ruokavaliohoidon ylimääräisiä kustannuksia ei tueta lainkaan, toisissa tuki on useita satoja euroja. Osassa tuki maksetaan rahana, osassa tuotteina. Lapsille annettava tuki on yleisempää kuin aikuisille.

Keliakialiitto lähetti sosiaaliturvaa koskevan kyselyn muille keliakialiitoille kesäkuussa. Tavoitteena oli selvittää, miten yhteiskunta eri maissa tukee keliakiaa sairastavia ruokavaliohoidon aiheuttamissa ylimääräisissä kustannuksissa. Vastauksia tuli 28 maasta. Euroopasta kyselyyn vastasi 22 maata: Andorra, Belgia, Espanja, Hollanti, Irlanti, Iso-Britannia, Italia, Kreikka, Kroatia, Kypros, Latvia, Luxemburg, Norja, Puola, Ranska, Ruotsi, Suomi, Tanska, Tsekki ja Unkari.

Aikuisten tuki vaihtelee suuresti

Kyselyyn vastanneista 22:sta Euroopan maasta 10 eli alle puolet tukee keliakiaa sairastavia joko rahallisesti tai gluteenittomina tuotteina. Tukea antavat maat ovat Belgia, Iso-Britannia, Italia, Kreikka, Kroatia, Luxemburg, Norja, Ranska, Suomi ja Tanska. Korvaussummat vaihtelevat 23,60–243 euroon. Keliakiaa sairastavaa lasta ja hänen perhettään tukee 16 maata eli yli 70 prosenttia.

Osa maista maksaa rahallisen korvauksen suoraan saajan tilille kuukausittain ja osa jälkikäteen gluteenittomien tuotteiden ostokuitteja vastaan. Eniten rahallista tukea aikuisille maksetaan Norjassa, Tanskassa ja Kreikassa. Myös Italian ja Iso-Britannian korvausjärjestelmä kattaa hyvin gluteenittomasta ruokavaliosta aiheutuvia kuluja.

– Suomen tilanne näyttää muihin maihin verrattuna huonolta, ja korvaussumma aivan liian pieneltä, Keliakialiiton puheenjohtaja, kansanedustaja Inkeri Kerola (kesk) kommentoi kyselyn tuloksia eduskunnan keliakiaverkoston kokouksessa viime viikolla.

Myös kansanedustaja Outi Mäkelä (kok) pitää Suomen korvaussummaa riittämättömänä ja pohti, lisäisikö verovähennys gluteenittomien tuotteiden kulutusta ja tuotantoa. Eduskunnan keliakiaverkoston puheenjohtaja, kansanedustaja Anneli Kiljunen (sd) totesi kyselyn tulokset tärkeäksi taustatiedoksi, kun korvausasiaa viedään Suomessa eteenpäin.

Tilanne Euroopan ulkopuolella

Kyselyyn vastasi kuusi Euroopan ulkopuolista keliakialiittoa: liitot Australiasta, Chilestä, Kanadasta, Pakistanista, Uudesta Seelannista ja Yhdysvalloista. Australiassa, Chilessä ja Pakistanissa keliakiaa sairastavat eivät saa tukea yhteiskunnalta. Yhdysvalloissa ja Kanadassa keliakiaa sairastava voi saada verovähennyksiä.

Mitä mieltä olet yhteiskunnan tuesta eri maista? Keskustelu aiheesta jatkuu Keliakialiiton jäsensivuilla.

Yhteiskunnan tuki aikuisille keliaakikoille ruokavaliohoidon ylimääräisiin kustannuksiin kuukaudessa:

Norja 243 €
Tanska naiset 93–113 €, miehet 111–137 €
Kreikka 100 €
Italia 99 € naisille ja 140 € miehille * *
Luxemburg 47,50 € *
Belgia 38 €
Ranska 27,44 €
Suomi 23,60 €
Iso-Britannia tietty määrä tuotteita ilmaiseksi *
Kroatia jauhoja max. 15 kg alennettuun hintaan

* ensin maksettava joko kertaluonteinen reseptimaksu 7,85 puntaa (=9,30 €) tai 3 kk:n ennakko-tilausmaksu 29,10 puntaa (34,60 €) tai 12 kk:n ennakkotilausmaksu 104 puntaa (= 123,60 €)
** maksetaan jälkikäteen kuitteja vastaan

Kyselyn tuloksista voi lukea laajemmin 10.10.2013 ilmestyneestä Keliakia-lehdestä (4/2013).