Saattaa sisältää vehnää -merkintä Fazerin makeispakkauksiin

17.10.2013 kirjoittanut Marika Vanhatalo (marika.vanhatalo a kealiakialiitto.fi)

Fazer on ottanut käyttöön uuden merkinnän vehnästä useisiin makeistuotteiden pakkauksiin. ”Saattaa sisältää vehnää” -merkintä on tarkoitettu pääsääntöisesti varoittamaan erittäin allergisia kuluttajia. Merkittyjä tuotteita ei suositella keliaakikolle säännölliseen käyttöön.

Keliakialiiton ravitsemusjaosto on antanut suosituksen (v. 2011), jonka mukaan "Saattaa sisältää vehnää" -merkittyjä tuotteita ei suositella keliaakikoille säännölliseen käyttöön. Niitä voi syödä silloin tällöin herkuttelupäivinä. Tuotteita ei suositella lainkaan ihokeliaakikoille eikä keliaakikoille, joilla vasta-aineet ovat koholla tarkasta ruokavaliosta huolimatta tai suolinukka ei ole korjaantunut tai on jatkuvasti oireita.

”Saattaa sisältää vehnää” -merkinnällä varustettujen Fazerin tuotteiden sisällöt ovat pysyneet samana eivätkä ne sisällä ainesosiltaan vehnää. Valmistuslinjastojen huolellisesta puhdistuksesta huolimatta tuotteissa voidaan satunnaisesti havaita jäämiä vehnästä, koska samassa tehtaassa tai tuotantolinjastolla valmistetaan ja pakataan myös vehnää sisältäviä tuotteita. Merkintä otetaan käyttöön Fazerin pakkauksissa asteittain.

Osassa tuotteista ei ole varoitusta
Fazerin suklaa- ja makeistuotteista gluteenittomia, ilman varoitusta olevia tuotteita ovat Mignon-muna, Wiener Nougat, Marianne, Pihlaja ja Vihreät kuulat sekä ksylitolipurkat ja - pastillit.

Mahdollisissa kysymyksissä neuvoo Fazer Makeisten kuluttajapalvelu kuluttajapalautelomakkeen kautta http://www.fazer.fi/Anna-palautetta/Kuluttajapalvelu-makeiset/ tai puh.09 87621.

Lue aina tuotteen ainesosaluettelo
Keliaakikolle on ehdottoman tärkeää lukea aina huolella tuotteen pakkausmerkinnät. Jo tutuksikin tulleen tuotteen gluteenittomuus tulee tarkistaa, sillä ainesosat ja merkinnät ovat saattaneet muuttua edellisen ostoskerran jälkeen.

Tarvittaessa lisätietoa asiasta:
Ruokavaliohoidon neuvonta maanantaisin klo 10–17, Keliakialiiton ravitsemusasiantuntija Nanna Puntila
p. 03 2541 326.