Vuoden keliakiatutkijaksi valittiin Marja-Leena Lähdeaho

23.11.2013 kirjoittanut Marika Vanhatalo (marika.vanhatalo a kealiakialiitto.fi)

Keliakialiitto on valinnut Vuoden keliakiatutkijaksi LT Marja-Leena Lähdeahon. Tamperelainen Lähdeaho on tehnyt pitkän uran keliakiatutkijana. Tällä hetkellä hän on päätutkijana Tampereen yliopiston kliinisissä keliakialääkehoitotutkimuksissa, joiden tavoitteena on löytää uusia hoitomuotoja keliakiaan.

– Tällainen huomionosoitus antaa uutta pontta tutkijan työhön. Tampereella tehdään merkittävää keliakiatutkimusta ja on hienoa, että Keliakialiitto on tutkimustyössä mukana. Uusimpana tutkimusalueena Tampereella on lääketutkimus. Vielä tänä vuonna aloitetaan testaamaan gluteenisiepparia, joka estää gluteenin imeytymistä elimistöön, Lähdeaho puhui syysliittokokouksessa Tampereella.

Lähdeaho on toiminut pitkään tiiviissä yhteistyössä Keliakialiiton kanssa. Hän toimi vuosina 2003–2011 liiton asiantuntijalääkärinä. Lisäksi hän on kirjoittanut lukuisia artikkeleita Keliakia-lehteen ja luennoinut monissa järjestön tilaisuuksissa.

Vuosina 2009–2012 Lähdeaho toimi Keliakiapotilaiden ruokavaliohoidon ohjauksen saatavuuden ja laadun kehittämisprojektin eli ROKE-projektin johtoryhmän jäsenenä ja vaikuttamistyöryhmän jäsenenä. Tällä hetkellä hän on Keliakialiiton tieteellisen asiantuntijaneuvoston jäsen.

–Marja-Leena Lähdeaho on ollut aina valmis antamaan asiantuntemuksensa potilasjärjestömme käyttöön. Olemme sujuvasta yhteistyöstä erittäin kiitollisia, toiminnanjohtaja Leila Kekkonen kiitteli.

Vuoden keliakiatutkija valittiin Keliakialiiton syysliittokokouksessa Tampereella 23.11.2013. Lähdeahon tutkimuksesta kerrotaan lisää 12.12. ilmestyvässä Keliakia-lehdessä.

Keliakiatutkijat saivat apurahoja

Keliakialiiton tutkimusrahastosta jaettiin apurahoja kahdeksalle tutkijalle: Minna Hietikolle 1000 euroa, Suvi Kalliokoskelle 1000 euroa, Pilvi Laurikalle 1500 euroa, Cristina Nadalutille 1500 euroa, Mikko Oittiselle 2000 euroa, Alina Poppille 2000 euroa, Juha Taavelalle 2000 euroa ja Anitta Vilppulalle 1000 euroa.

Lisäksi annettiin 3 000 euron lahjoitus ProCeDE-hankkeelle.