Keliaakikko kaipaa runsaasti kuitua

23.1.2014 kirjoittanut Sanna Talsta (sanna.talsta a keliakialiitto.fi)
Gluteenittomia leipiä
Keliakiaa sairastavan on kiinnitettävä erityistä huomiota kuidun saantiin, jotta ravitsemussuositusten ohjeistama vähimmäismäärä täyttyy. Viljavalmisteiden käyttö saattaa laskea keliakiadiagnoosin jälkeen, ja myös useimpien gluteenittomien leipien kuitupitoisuus on alhainen.

Kuidun saantisuositus on 25–35 grammaa vuorokaudessa. Määrä on sama kuin aiemminkin, mutta valtion ravitsemusneuvottelukunnan julkistamissa uusissa suosituksissa painotetaan kyseessä olevan vähimmäistavoite.

– Keliaakikoille kuidun riittävä saanti voi olla haasteellista. On tärkeää valita viljavalmisteista runsaammin kuitua sisältäviä tummia ja täysjyväisiä vaihtoehtoja, painottaa Keliakialiiton ravitsemusasiantuntija Katja Karppinen.

Kuitujen saamista edistää myös kasvisten, palkokasvisten, hedelmien ja marjojen monipuolinen käyttö. Riittävä määrä on ravitsemussuositusten mukaan vähintään 500 grammaa vuorokaudessa.

– Tarvittaessa keliaakikon kannattaa käyttää myös kuitulisää kuten sokerijuurikashiutaleita, kaura- tai soijarouhetta tai tattarileseitä.

Laatua lautaselle

Uusissa ravitsemussuosituksissa rasvojen ja hiilihydraattien osuuksia energiansaannista on väljennetty ja suosituksissa painotetaan sekä rasvojen että hiilihydraattien laatua. Päivittäisestä energiansaannista 45–60 prosenttia tulisi saada hiilihydraateista. Rasvojen saantisuositus on nyt 25–40 prosenttia päivittäisestä energian saannista. Tässä on kuitenkin hyvä kiinnittää erityistä huomiota rasvan laatuun ja suosia pehmeiden rasvojen käyttöä. Pehmeän rasvan osuus tulisi olla kaksi kolmasosaa kokonaisrasvansaannista.

– Hyviä pehmeiden rasvojen lähteitä ovat esimerkiksi rasvaiset kalat, kasvirasvapohjaiset levitteet ja öljyt, Karppinen sanoo.

Suositukset kannustavat lisäämään myös pähkinöiden, manteleiden ja siementen käyttöä.

Tärkeintä on kokonaisuus

Valtion ravitsemusneuvottelukunnan uudet, koko väestölle tarkoitetut ravitsemussuositukset julkistettiin torstaina 23.1. Uudet suositukset pohjautuvat viime syksynä julkaistuihin pohjoismaisiin suosituksiin.

Julkistamistilaisuudessa puhunut professori Mikael Fogelholm totesi, että ravitsemussuositukset on tarkoitettu väestötasolle, ”terveille” henkilöille terveyden ylläpitämiseksi.

– Yksilötasolle nämä eivät täysin taivu, sillä on monia tapoja syödä terveellisesti ja silti ravitsemussuositusten mukaisesti, Fogelholm muistutti.

Suositusten pääpaino on terveyttä edistävän ruokavalion kokonaisuudessa, jonka muodostavat eri ruoka-aineiden laatu, määrä ja merkitys ravintoaineiden lähteenä sekä niiden yhteys terveyteen.