Gluteeniton ruokavalio aiheuttaa keliaakikolle ylimääräisiä kustannuksia 68 euroa kuussa

13.3.2014 kirjoittanut Sanna Talsta (sanna.talsta a keliakialiitto.fi)
Hintaselvitys 2014
Gluteenittomat tuotteet ovat jopa yhdeksän kertaa kalliimpia kuin tavalliset. Suurimmat hintaerot ovat gluteenittomissa jauhoissa ja pastoissa.
Keliakialiiton ja Tampereen ammattikorkeakoulun yhteistyössä tekemän hintaselvityksen perusteella gluteeniton ruokavalio maksaa moninkertaisesti enemmän kuin tavallinen ruokavalio.

- Gluteenittomat tuotteet ovat jopa yhdeksän kertaa kalliimpia kuin tavalliset. Suurimmat hintaerot ovat gluteenittomissa jauhoissa ja pastoissa, kertoo Keliakialiiton tuoteasiantuntija Marjo Jokinen.

Hintaselvitykseen kerättiin 117 gluteenittoman elintarvikkeen hinnat 65 paikkakunnalta ja 116 päivittäistavarakaupasta. Hinnat koottiin eri puolilta Suomea marraskuussa 2013. Edellinen vastaava selvitys on vuodelta 2011.

Tuotteiden kysyntä ja tarjonta kasvaneet, mutta myös hinnat nousseet

- Gluteenittomien tuotteiden valikoima on selvästi kasvanut. Valitettavasti tuotteiden kasvanut kysyntä ja tarjonta eivät ole laskeneet hintoja, Jokinen sanoo.

Keliaakikko ei voi valita, syökö hän tavallisia tuotteita vai gluteenittomia. Hänen on hoidettava elinikäistä sairauttaan joka kerta ruokaillessaan. Keliaakikko ei voi syödä muruakaan vehnän, ohran ja rukiin sisältämää valkuaisainetta, gluteenia.

Keliakialiitto laski tuoreiden hintatietojen ja Tilastokeskuksen kuluttajahintojen perusteella, paljonko keliaakikolle koituu ylimääräisiä kustannuksia gluteenittomasta ruokavaliohoidosta. Lähtökohtana käytettiin Valtion ravitsemusneuvottelukunnan uusia ravitsemussuosituksia sekä niiden energiatarpeen viitearvoja ja viljan syöntisuosituksia. Laskelmien perusteella keliaakikolle aiheutuu ylimääräisiä kustannuksia 68 euroa kuukaudessa eli 816 euroa vuodessa. Vuonna 2011 ylimääräiset kustannukset olivat 65 euroa. Keliaakikko voi hakea Kelalta ruokavaliokorvausta, joka on 23,60 euroa kuukaudessa, joten keliaakikolle jää maksettavaksi 44,40 euroa kuukaudessa.

- Ruokavaliokorvauksen määrää tulisi nostaa ja sitoa se indeksiin. Olemme erittäin huolestuneita siitä, miten pienituloiset, työttömät, opiskelijat ja eläkeläiset pystyvät huolehtimaan sairaudestaan gluteenittomien tuotteiden korkeiden hintojen takia, muistuttaa Keliakialiiton toiminnanjohtaja Leila Kekkonen.

Eduskunnan keliakiaverkosto haluaa selvittää, mistä hintojen nousu johtuu

Eduskunnan keliakiaverkosto otti kantaa hintaselvityksen tuloksiin keskiviikkona 12.3. Keliakiaverkosto totesi, että tällä hallituskaudella ruokavaliokorvauksen määrään ei pystytä enää vaikuttamaan. Korvauksen määrän nostoa ja indeksiin sitomista on verkoston mukaan pidettävä esillä, kun puolueet tekevät seuraavaa hallitusohjelmaa.

Keliakiaverkosto peräänkuulutti myös vaikuttamista kauppaan ja koko tuotantoketjun tarkastelua: mistä gluteenittomien tuotteiden hinta muodostuu ja mistä niiden hinnannousu johtuu?

Hintatietojen lisäksi hallitusohjelmaan vaikuttamiseksi tarvitaan laskelmia siitä, paljonko hoitamaton keliakia kuormittaa terveydenhuoltoa. Merkittäviä lukuja ovat muun muassa oireista kärsivien henkilöiden lääkärikäyntien määrä ja sairaspoissaolot ennen diagnoosin saamista.

Eduskunnan keliakiaverkostossa on mukana yksi edustaja kustakin puolueesta. Työskentelyn tavoitteena on saada keliaakikon ääni ja tarpeet paremmin kuuluviin päätöksenteossa sekä ennen kaikkea vaikuttaa ruokavaliokorvauksen määrän kehittymiseen.

Suomessa on diagnosoituja keliaakikkoja yli 33 000. Valtaosa keliakiaa sairastavista on vielä löytymättä, sillä tutkimusten mukaan keliakiaa esiintyy maassamme kahdella prosentilla väestöstä eli yli 100 000 suomalaisella. Keliakian oireet ovat yksilöllisiä ja ne heijastuvat koko elimistöön. Keliakiaa on kaikenikäisillä ihmisillä.

Lukuja ja faktoja hintaselvityksestä ja keliaakikon ruokavaliohoidon ylimääräisistä kustannuksista

Lisätietoja:
Keliakialiitto
Leila Kekkonen, toiminnanjohtaja, p. 050 3210464, leila.kekkonen a keliakialiitto.fi
Marjo Jokinen, tuoteasiantuntija, p. 03 2541324, marjo.jokinen a keliakialiitto.fi

Kuva: Sonja Tuomi