Asiantuntijaneuvosto kokoontui Tampereella

31.3.2014 kirjoittanut Sanna Talsta (sanna.talsta a keliakialiitto.fi)

Keliakialiiton asiantuntijaneuvosto käsitteli kokouksessaan 28.3. ajankohtaisia keliakiaan liittyviä aiheita.

LL Tuire Ilus luennoi hoidolle reagoimattomasta keliakiasta eli refraktäärikeliakiasta. Ilus valmistelee aiheesta väitöskirjaa. Refraktäärikeliakia on Suomessa harvinainen keliakian muoto. Esiintyvyys keliaakikoiden keskuudessa on 0,3 prosenttia ja koko väestöstä 0,002 prosenttia.

Asiantuntijaneuvosto keskusteli myös gluteenisensitiivisyydestä ja Suomessa meneillään olevista keliakian lääkehoito- ja gluteenisiepparitutkimuksista.

Professori Hannu Salovaara puhui kauran käytöstä osana keliaakikon ruokavaliota Suomessa ja Etelä-Euroopassa. Salovaaran mukaan syy suomalaisten keliaakikoiden suhteelliseen hyvinvointiin ja hyvään hoitovasteeseen verrattuna tilanteeseen maailmalla voi olla ruokavalion tarkkuuden ja vähäisen kontaminaation lisäksi myös kauran käytössä.

– Meillä on käytetty kauraa ainakin 15 vuotta, ja se näkyy keliaakikoiden voinnissa. Kauran betaglukaani parantaa tutkitusti tulehdussuojaa, Salovaara totesi.

Kokouksen lopuksi asiantuntijaneuvosto keskusteli keliakian ruokavaliohoidon ylimääräisistä kustannuksista Keliakialiiton maaliskuun alussa julkaiseman selvityksen pohjalta.

Keliakialiiton asiantuntijaneuvoston jäsenet ovat keliakiatutkimuksen huippuosaajia eri yliopistosairaalapiireistä. Neuvostossa on mukana keliakialääkäreitä ja –tutkijoita, viljateknologian asiantuntijoita ja ravitsemusterapeutteja.