Keliakialiiton säännöt uudistuvat

6.5.2014 kirjoittanut Sanna Talsta (sanna.talsta a keliakialiitto.fi)
Inkeri Kerola_04_2014
Keliakialiiton puheenjohtaja Inkeri Kerola
Keliakialiiton säännöt uudistuvat ensi vuonna. Uudet säännöt huomioivat liiton toiminnassa keliakiaa ja ihokeliakiaa sairastavien lisäksi muut gluteenitonta ruokavaliota tarvitsevat.

Keliakialiiton uudistetuissa säännöissä laajennetaan liiton toiminnan kohderyhmää. Jatkossa tavoitteena on edistää keliakiaa ja ihokeliakiaa sairastavien lisäksi myös muiden gluteenitonta ruokavaliota tarvitsevien henkilöiden ja heidän läheistensä hyvinvointia. Esimerkiksi monet vilja-allergiset sekä vatsaoireita viljoista saavat gluteeniherkät henkilöt tarvitsevat gluteenitonta ruokavaliota ja ovat kiinnostuneita keliakiajärjestön jäsenyydestä.

Sääntöuudistuksella pyritään luomaan entistä parempi mahdollisuus välittää tietoa keliakiasta ja diagnoosin tärkeydestä vatsaoireita poteville. Liiton vahva osaaminen gluteenittomasta ruokavaliosta ja gluteenittomista tuotteista palvelevat myös heitä.

– On tärkeää, että säännöt katsovat tulevaisuuteen. Niitä ei uudisteta vain seuraavaa vuotta varten. Järjestömme laajenee, ja jokainen halukas saa liittyä mukaan, vaikka ei sairastaisikaan keliakiaa. Allergisesti viljoihin reagoivat ihmiset kokevat, että keliakiajärjestö on muihin järjestöihin verrattuna lähimpänä heitä. Jatkossakin me seuraamme keliakiaan ja gluteeniherkkyyteen liittyvää tieteellistä tutkimusta aktiivisesti, Keliakialiiton puheenjohtaja Inkeri Kerola kommentoi.

Alueellista toimintaa kokoustamisen sijaan

Sääntöuudistuksen myötä liitossa pidetään jatkossa vain yksi liittokokous vuodessa sekä otetaan käyttöön jäsenyhdistysten äänioikeuden uusi malli.

Jatkossa yhdellä kokousedustajalla voi olla useampia ääniä käytössään, jos yhdistys on ne valtakirjalla edustajalle antanut.

– Yhteinen tavoitteemme on painottaa alueellista toimintaa kokoustamisen sijaan. Kerran vuodessa on tärkeää kokoontua isolla joukolla, mutta sen rinnalla liitto haluaa tukea paikallista toimintaa, Inkeri Kerola linjaa.

Keliakialiiton sääntöuudistus on valmisteltu järjestötyöryhmässä sekä sääntötyöryhmässä, joissa on ollut edustettuina useita keliakiayhdistyksiä. Keliakialiiton uudet säännöt hyväksyttiin huhtikuussa pidetyssä kevätliittokokouksessa.

Lue lisää sääntöuudistuksesta 8.5. ilmestyneestä Keliakia-lehdestä!