Vuoden gluteeniton tuote on Hannun 100% gluteeniton tattari-pellavasämpylä

22.11.2014 kirjoittanut Sanna Talsta (sanna.talsta a keliakialiitto.fi)
Vuoden_gluteeniton_tuote2014
Pirjon Pakari Nurmijärvi Oy:n toimitusjohtaja Hannu Malmivaara otti vastaan Vuoden gluteeniton tuote 2014 -palkinnon lauantaina 21.11. Tampereella.
Keliakialiitto on valinnut vuoden 2014 gluteenittomaksi tuotteeksi Pirjon Pakarin Nurmijärven tehtaalla valmistetut gluteenittomat tattari-pellavasämpylät.

Kilpailuraati perusteli valintaansa seuraavasti:

"Hannun 100% gluteenittomat tattari-pellavasämpylät ovat tosi hyvän makuisia. Tattari maistuu sopivasti ja pellavansiemenet antavat rouheisuutta tuotteeseen. Sämpylöiden litteä muoto takaa paljon rapeaa paistopintaa ja sisus on sopivan pehmeä. Sämpylöissä on runsaasti kuitua ja hyviä omega 3 -rasvahappoja. Tattari-pellava-sämpylät soveltuvat myös suurkeittiökäyttöön ja niitä toivoisikin jatkossa näkyvän täytettyinä kahviloiden vitriineissä. Pakastukseen soveltuva pussi sai kiitosta."

Keliakialiiton toiminnanjohtaja Leila Kekkosen mielestä palkittu sämpylä on kuin ”keliaakikon oma reissumies”.

Pirjon Pakari Nurmijärvi Oy:n toimitusjohtaja Hannu Malmivaara kiitti palkinnosta ja totesi, että kilpailu kannustaa yrityksiä kehittämään tuotteita. Hän myös kertoi olleensa seitsemän vuotta sitten kukitettavana, kun Pirjon Pakari palkittiin Vuoden gluteenittomana yrityksenä.

- Kun kehitimme tätä tuotetta, maku oli tärkein kriteeri ja toisena oli terveys, eli tuotteen ravitsemuksellinen rikkaus. Lähes 80 prosenttia tuotteen raaka-aineista on kotimaisia.

Malmivaara kertoi, että palkittua sämpylää saa Uudeltamaalta vajaasta 200 kaupasta, maanantaista alkaen Pirkanmaalta ja kohta myös Pohjanmaalta.

Kunniamaininta Moilasen tortillalle

Kilpailussa myönnettiin myös kunniamaininta, jonka sai Moilas GF:n Oy:n gluteeniton tortilla. Tortilla on markkinoiden ensimmäinen suomalainen tortilla, joten tuotteen uutuusarvo ilahdutti kilpailuraatia.

”Tuotteen rakenne on hyvä ja taipuisa. Tuote pysyy hyvin kasassa ja on riittävän suuri. Tuote mahdollistaa keliaakikoille ja muille gluteenitonta tarvitseville ruokatrendien toteuttamisen kotikeittiöissään. Haluaisitko tehdä tortillasta fajitan, burriton, enchiladan vai quesadillan? Tuote soveltuu myös ammattikeittiöihin”, raati totesi lausunnossaan.

Kilpailussa laaja kirjo tuotteita

Keliakialiitto järjestää vuosittain kilpailun, jossa etsitään vuorovuosin vuoden gluteenitonta tuotetta ja vuoden gluteenitonta yritystä tai palvelua. Kilpailun tavoitteena on kannustaa yrityksiä kehittämään uusia tuotteita ja palveluita erityisesti gluteenitonta ruokavaliota noudattaville asiakkaille.

Vuonna 2014 kilpailuun tuli määräaikaan mennessä 17 valintakriteerit täyttävää tuote-ehdotusta kuluttajilta ja tuotevalmistajilta.

”Vuoden gluteenittoman tuotteen valintakriteereinä ovat maku ja ulkonäkö, uutuusarvo, ravitsemuksellinen merkitys, monipuolinen käyttö, kotimaisen raaka-aineen käyttöaste, saatavuus ja hinta. Kilpailussa oli mukana monen tyyppisiä tuotteita: suolaisia ja makeita tuoreita leivonnaisia, pakasteleipä, mysli, suklaa, keksi, piirakka, tuorepasta ja tortilla. Eniten ehdotuksia tuli tuoreleivistä”, kertoi Keliakialiiton toiminnanjohtaja Leila Kekkonen palkinnon julkistustilaisuudessa.