Keliakian hyvä hoito säästää yhteiskunnan varoja

3.12.2014 kirjoittanut Sanna Talsta (sanna.talsta a keliakialiitto.fi)

Keliakialiitto on laatinut kevään 2015 eduskuntavaaleja varten omat vaalitavoitteensa. Tärkein tavoite koskee ruokavaliokorvauksen määrän nostoa ja sitomista kuluttajahintaindeksiin.

- Keliakia on elinikäinen sairaus, johon ei ole lääkettä. Ainoa hoito on tarkka gluteeniton ruokavalio, jota noudattamalla sairaus pysyy oireettomana eikä etene. Ruokavaliokorvausta tulee nostaa siten, että sen määrä vastaa muiden vaikeiden ja pitkäaikaisten sairauksien lääkekorvausta linjaa Keliakialiiton puheenjohtaja Inkeri Kerola.

Kelan maksama ruokavaliokorvaus yli 16-vuotiaille keliakiaa sairastaville on nykyisin 23,60 €/kk. Korvaus kattaa vain osan gluteenittoman ruokavalion aiheuttamista ylimääräisistä kustannuksista, jotka ovat tänä vuonna tehdyn selvityksen mukaan 68 €/kk.

- Yhteiskunnan kannattaa panostaa keliakian hyvään hoitoon ja riittävään tukeen, jotta keliaakikko voi hyvin eikä kuormita terveydenhuoltoa. Ruokavalion tarkka noudattaminen ehkäisee liitännäissairauksia ja niistä aiheutuvia kuluja, toteaa Keliakialiiton toiminnanjohtaja Leila Kekkonen.

Keliakian varhainen toteaminen ja hoidon aloittaminen vähentävät riskiä saada sairauden komplikaatioita, kuten osteoporoosi, lapsettomuus tai suolistosyöpä. Näiden hoito on yhteiskunnalle erittäin kallista. Nykyisin kolmasosa keliaakikoista jää vaille ravitsemusterapeutin antamaa ruokavaliohoidon ohjausta.

Keliakialiitto on huolissaan myös pienituloisista keliaakikoista. Gluteenittoman ruokavalion ylimääräiset kustannukset olisi huomioitava toimeentulotuen perusosassa reseptilääkkeiden tavoin. Nykyisin niitä ei huomioida.

- Keliakiaa sairastava henkilö ei voi turvautua edes ruoka-avustuksiin, koska jaettavat tuotteet ovat lähes aina gluteenipitoisia. Ruokavaliosta ei voi joustaa köyhyyden takia, Kekkonen muistuttaa.

Keliakialiitto lähettää vaalitavoitteensa kaikille puolueille ja järjestää tapaamisia eri puolueiden kanssa.

Suomessa keliakiaa sairastaa yli 35 000 ihmistä. Keliaakikko ei voi syödä muruakaan vehnää, ohraa eikä ruista. Keliakialiiton 30 paikallisyhdistykseen kuuluu 21 000 jäsentä.

[pdf]Keliakialiitto_vaalitavoitteet_2015, 26 kb, Päivitetty: 03.12.2014

Tapasimme syyskuussa 2014 eduskuntatalolla kansanedustajia ja kerroimme, millaista tukea keliaakikko tarvitsee yhteiskunnalta voidakseen hyvin. Katso video

Lisätietoja:

toiminnanjohtaja Leila Kekkonen, leila.kekkonen a keliakialiitto.fi, p. 03 2541321
puheenjohtaja Inkeri Kerola, inkeri.kerola a eduskunta.fi, p. 050 511 3145