Suomalaisten tietämys gluteenittomasta ruokavaliosta on parantunut

24.2.2015 kirjoittanut Sanna Talsta (sanna.talsta a keliakialiitto.fi)

Suomalaisten tietämys keliakiasta ja sen hoidosta sekä gluteenittomista elintarvikkeista on parantunut viiden vuoden aikana. Taloustutkimuksen selvityksen mukaan peräti 77 prosenttia suomalaisista tietää, että keliakiaa hoidetaan gluteenittomalla ruokavaliolla tai jättämällä vehnä, ohra ja ruis pois.

- On hienoa, että keliakia ja ruokavaliohoito osataan yhdistää toisiinsa. Gluteeniton ruokavalio mainitaan nyt selvästi useammin kuin viisi vuotta sitten vastaavassa tutkimuksessa, toteaa Keliakialiiton ravitsemusasiantuntija Sanna Arnala.

Suomalaiset sekoittavat tutkimuksen perusteella keliakian virheellisesti ruoka-allergiaan, etenkin vilja-allergiaan.

- Puolet vastaajista tiesi, mitä keliakia tarkoittaa, mutta puolet sekoitti keliakian ja allergian. Kyseessä on aivan eri sairaudet. Keliakia on perinnöllinen autoimmuunisairaus, jossa elimistö muodostaa vasta-aineita omia kudoksia vastaan. Ruoka-allergiassa puolestaan elimistö reagoi ruoka-ainetta vastaan, Arnala muistuttaa.

Keliakiassa gluteeni aiheuttaa tulehduksen ja sitä kautta suolinukkavaurion. Allergiassa oireet vaihtelevat iho- ja suolisto-oireista hengenvaaralliseen anafylaktiseen reaktioon.

- Ruoka-allergiat väistyvät useimmiten iän myötä, kun taas keliakia on elinikäinen, eikä sairaus parane, vaikka oireet hellittävät ja suolinukka sekä ihokeliakian iho-oireet saadaan kuntoon tarkalla ruokavaliohoidolla.
Vaikka keliakian ja vilja-allergian hoidossa on samankaltaisia piirteitä, ne voivat myös poiketa toisistaan.

- Henkilö voi olla allerginen jollekin gluteenipitoisista viljoista, tai vaikka kaikille, ja lisäksi myös esimerkiksi tattarille. Allergiassa hoidon tarkkuus vaihtelee ja allergisoivaa viljaa käytetään sietokyvyn mukaan. Keliaakikko ei voi siedättää itseään gluteenille, Arnala korostaa.

Keliakian ainoa lääke on tarkka gluteeniton ruokavalio. Tutkimukseen osallistuneista 69 prosenttia tiesi, että gluteeniton elintarvike on tuote, joka ei sisällä vehnää, ruista eikä ohraa.

Taloustutkimus selvitti Keliakialiiton toimeksiannosta 15–79-vuotiaiden suomalaisten tietoja ja käsityksiä keliakiasta, sen hoidosta sekä gluteenittomista elintarvikkeista. Tutkimus toteutettiin henkilökohtaisina haastatteluina osana Omnibus-kuluttajatutkimusta 89 paikkakunnalla. Haastattelut tehtiin 14.11–1.12.2014. Tutkimukseen vastasi 1014 suomalaista. Vastaava tutkimus on tehty vuonna 2009.

Lisätietoja:
keliakialiitto.fi
Sanna Arnala, ravitsemusterapeutti, p. 050 5422942, sanna.arnala(at)keliakialiitto.fi