Tiesin heti, että tuossa jutussa haluan olla mukana

12.3.2015 kirjoittanut Marika Vanhatalo (marika.vanhatalo a kealiakialiitto.fi)

Näyttelijä Petra Aaltonen esittää Suunta-verkkopalvelussa julkaistavassa videossa keliaakikon tarinan. Keliakialiitto avaa gluteenitonta hyvinvointia tukevan Suunta-palvelun huhtikuussa. Palvelussa voi katsoa videoita, joissa näyttelijät esittävät keliaakikoiden kirjoittamia, omista kokemuksista kertovia tekstejä.

Petra Aaltonen

Aaltonen opiskelee näyttelijäntyön peruslinjalla Suomen teatteriopistossa. Hän on itsekin keliaakikko.

– Kun näin sanat video ja Keliakialiitto, tiesin heti, että tuossa jutussa haluan olla mukana. Olen käynyt monissa koe-esiintymisissä, mutta tähän hain erityisen innostuneena ja kiinnostuneena.

Teatterin lava on Aaltoselle tuttu paikka, mutta kameran kanssa oleminen jännitti etukäteen.

– Onneksi ei tarvinnut katsoa suoraan kameraan. Tampereen murre jännitti myös, koska se on mulla aika vahva. Mietin, että jos mun puheesta ei saakaan selvää. Esiintymistilanteessa näyttelijän pitää osata päästää irti omasta puhetyylistään. Ehkä kaikkein tärkeintä kuitenkin on näyttelijän taito olla läsnä juuri siinä tilanteessa.

Aaltosen innostus ilmaisutaitoon syttyi jo ala-asteella.

– Ajattelin että musta tulee isona näyttelijä. Myöhemmin ajatuksesta tuli tavoite. Halusin päästä tekemään teatteria ja repimään itsestäni irti kaiken mahdollisen. Lavalla tunteet lähtevät itsestä ja omista kokemuksista.

Tarina, joka alkoi lapsena

Aaltonen oli alle vuoden ikäinen, kun hänellä diagnosoitiin keliakia. Vanhemmat ovat kertoneet matkasta ensiapuun ja huolesta, kun ei tiedetty mikä lapsella oikein on. Ensimmäiset omat muistikuvat ovat päiväkodista.

– Osasin jo kysyä, että voinko syödä tätä, mutta en kertoa että minulla on keliakia. Usein sain väärää ruokaa lautaselle ja sen jälkeen rajut oireet ja todella huonon olon. Epäluottamus toiseen ihmiseen on ruoan suhteen vieläkin olemassa. Mietin, että tietääkö ruoan laittaja, mitä ruokaa hän on tarkalleen tehnyt.

Aikuisenakin on sattunut vahinkoja eli Aaltonen on syönyt gluteenipitoista ruokaa. Esimerkiksi koulussa, riparilla ja ystävien ylioppilasjuhlissa.

– Kun tunnen, että oireet alkavat, pelottaa ja itkettää. Se on ahdistava kokemus. Onneksi saan perheeltäni ja avopuolisolta tukea – he ymmärtävät. Aina vähän jännittää, milloin se sattuu seuraavaksi.

Kyseleminen on osa arkea

Aaltonen on kuullut hyvin erilaisia tarinoita keliakiasta. Sellaisiakin, joiden alku on aikuisuudessa ja jotka kertovat isosta muutoksesta. Hän itse on aina elänyt keliakian kanssa eikä elämä ole ruokavalion suhteen koskaan muuttunut.

– En kaipaa ruisleipää, mutta tiedän että toiset keliaakikot kaipaavat. Ruoasta kyseleminen on osa mun arkea, enkä vaivaudu siitä yhtään. Se on sairauden hoitoa ja toivon siihen muilta ymmärrystä.

Aaltonen antaa usein palautetta ravintoloille ja kahviloille. Hän on oppinut vaatimaan gluteenitonta – ystävällisesti.

– Viimeksi iloitsin, kun sain lähikaupan valikoimaan gluteenitonta leipää. Sanon myös kavereille, jotka ovat sairastuneet, että vaatikaa hyvää ruokaa. Muuten ei tule muutosta.

Suunta – gluteenittoman hyvinvoinnin verkkopalvelu on tarkoitettu keliaakikoiden ja muiden gluteenitonta ruokavaliota tarvitsevien henkisen ja sosiaalisen hyvinvoinnin tueksi.

Suunnassa on asiantuntijan kirjoittamia tekstejä, joista voi löytää uusia näkökulmia arjen kokemuksiin, sosiaalisiin tilanteisiin ja niistä heräävin tunteisiin. Asiantuntijoiden lisäksi Suunnassa ovat äänessä keliaakikot itse. Keliaakikoiden ja muiden gluteenitonta ruokavaliota tarvitsevien kokemuksia voi lukea tarinoina tai sarjakuvina sekä katsella videoina. Suunnan blogeissa kirjoitetaan gluteenittomasta elämästä.

Suunta verkkopalvelu pieni