Gluteenittoman hyvinvoinnin verkkopalvelu Suunta on avattu

16.4.2015 kirjoittanut Marika Vanhatalo (marika.vanhatalo a kealiakialiitto.fi)
Suunta

www.gluteenitonsuunta.fi

”Aivan mahtavat vertaistukisivut!”

”Herätti ajattelemaan tietoisemmin keliakiaa ja auttoi ymmärtämään syvällisemmin sairautta ja sen aiheuttamia tilanteita. Tähän asti olen keskittynyt vain fyysisiin oireisiin ja tuotteiden ainesosaluetteloihin.”

”Koen olevani vahvempi ja tiedän osaavani hoitaa sairauttani. Osaan ottaa
vastaan ihmisten ihmettelyn ja suhtautua hassuihin lausahduksiin mollaamatta itseäni.”

”Suunta auttoi tuntemaan itseäni paremmin ja syvemmin. Apu tulee tarpeeseen, kun uusi tilanne elämässäni tuo jälleen keliakiadiagnoosin tuomat tunteet ja ajat pintaan.”

Lainaukset ovat poimintoja Suunnan testaajilta saadusta palautteesta.
Gluteenittoman ruokavalion noudattaminen voi olla henkisesti ja sosiaalisesti vaativaa ja kuormittavaa. Keliakialiiton uusi Suunta-palvelu johdattaa parempaan hyvinvointiin.

Keliakian hyvässä hoidossa on kyse muustakin kuin siitä, että kaikki ruoka on gluteenitonta. Keliakiaa hoidetaan yhdessä toisten kanssa ja keliakiaan liittyvät kokemukset herättävät monenlaisia tunteita. Keliaakikon arki kysyy jatkuvaa tarkkuutta, toisten tietämättömyyden ja ennakkoluulojen kohtaamista, ei-toivotun huomion kohteena olemisen sietämistä ja joskus myös ulkopuolisuuden kokemuksen kestämistä. Suunta avaa uusia näkökulmia gluteenittoman arjen tueksi.

– Suunnan myötä palvelumme laajenevat. Olemme Keliakialiitossa oppineet, että tiedon lisäksi keliaakikot tarvitsevat tukea sosiaalisiin tilanteisiin. Suunnassa on mukana uudenlaisia vertaistuen elementtejä. Keliaakikkojen tarinat voimauttavat sarjakuvien sekä videoiden kautta ja blogeissa on suuri joukko kirjoittajia jakamassa omia kokemuksiaan, Keliakialiiton toiminnanjohtaja Leila Kekkonen kertoo.

Keliaakikoiden ja muiden gluteenitonta ruokavaliota tarvitsevien lisäksi Suunta voi palvella terveydenhuoltoa sekä muita sosiaali- ja terveysalan järjestöjä.

– Tämä helposti saatavilla oleva palvelu voi antaa iloa ja hyötyä kaikille ihmisille, joilla on arkeen voimakkaasti vaikuttava sairaus.

Verkkopalvelun lisäksi Suunnasta julkaistaan paperinen versio, Suunta-työkirja, jota voi tilata Keliakialiitosta.

Asiantuntijan tukea ja arjen kokemuksia

Suunnassa on asiantuntijan kirjoittamia tekstejä, jotka tarjoavat näkökulmia gluteenittoman arjen kokemuksiin kuten ruokailutilanteisiin ja niistä heräävin tunteisiin. Palvelussa on myös pohdintatehtäviä ja harjoituksia, joita palvelun käyttäjä voi tehdä itse.

– Hyvinvoinnin kysymykset aukeavat vähitellen, eikä Suunta-palvelun sisältöä kannata kahmia kerralla. Joihinkin asioihin voi olla hyvä palata useampaan kertaan, projektipäällikkö Eeva Laine kannustaa.

Asiantuntijoiden lisäksi Suunnassa ovat äänessä keliaakikot itse. Keliaakikoiden ja muiden gluteenitonta ruokavaliota tarvitsevien kokemuksia voi lukea tarinoina tai sarjakuvina sekä katsella videoina.

– Jokaisella on mahdollisuus kirjoittaa myös oma tarinan ja lähettää se julkaistavaksi palvelussa, Laine kertoo.

Suunnan blogeissa kirjoitetaan ja jaetaan kokemuksia gluteenittomasta elämästä. Kriisikakkuja-blogissa kirjoittavat nuoret keliaakikot, Arjen murusia -blogissa eri-ikäisten keliaakikkolasten vanhemmat kertovat perheidensä elämästä ja Viljapellon havinaa -blogissa gluteenittomasta elämästä tarinoi moninainen kirjoittajajoukko.

Palvelu toteutettiin Hehkuva-projektissa

Suunta-palvelun sisältö perustuu keliaakikoiden henkisen ja sosiaalisen hyvinvoinnin tukemiseen tähtäävän Keliakialiiton Hehkuva-projektin työskentelyyn. Projektin aikana on muun muassa tehty kyselytutkimus, kerätty keliaakikoiden ja heidän läheistensä kirjoituksia sekä keskusteltu satojen keliaakikoiden kanssa.

Palvelun Minusta tuntuu ja Toisten kanssa -osiot on kirjoittanut psykologi Hanna Herno. Hyvän mielen harjoitukset -osion harjoitukset ovat kehittäneet yhdessä VTT ja Jyväskylän yliopiston psykologian laitos. Palvelun sarjakuvat on tehnyt sarjakuvataiteilija, Sarjakuva-Finlandialla palkittu Tiitu Takalo.