Tampereen yliopiston kansainvälinen keliakiapalkinto saksalaiselle huippututkijalle

17.4.2015 kirjoittanut Sanna Talsta (sanna.talsta a keliakialiitto.fi)
MAKI_prize_2015
Tampereen yliopiston rehtori Kaija Holli luovutti ensimmäisen Maki Celiac Disease Tampere Prize -palkinnon professori Detlef Schuppanille.
Professori Detlef Schuppan on saanut Tampereen yliopiston ensimmäisen kansainvälisen keliakiapalkinnon. Maki Celiac Disease Tampere Prize -palkinto luovutettiin perjantaina 17. huhtikuuta professori Markku Mäen jäähyväisluentotilaisuudessa.

Schuppan on saksalainen lääketieteen ja biokemian huippututkija, joka on tunnettu paitsi keliakiaa, myös kroonisten maksasairauksien ja fibroosin molekyyli- ja solubiologiaa koskevasta tutkimustyöstään. Viime vuosina hän on tutkinut myös ruoka-allergioita.

Schuppan tutkimusryhmineen tunnisti vuonna 1997 keliakiassa ravinnon gluteenin laukaiseman, autoimmuunireaktioon osallistuvan ihmisen oman kudoksen valkuaisaineen. Tutkimuslöytö vei keliakiatutkimuksen uuteen aikakauteen.

Schuppan johtaa Saksan Mainzissa toimivan Johannes-Gutenberg -yliopiston Translational Immunology -instituuttia ja Celiac and Small Intestinal Disease -keskusta. Lisäksi hän toimii professorina ja vierailevana vanhempana tutkijana Harvardin yliopiston lääketieteellisessä tiedekunnassa. Shuppanin tutkimuksia on siteerattu yli 18 000 kertaa.

Schuppan luennoi palkinnon luovutustilaisuudessa keliakiasta ja keliakian autoimmuunireaktioista, taudinaiheuttamismekanismeista ja siitä, kuinka elimistön oma puolustus kääntyy omaa kudostaan, kudostransglutaminaasiaan kohtaan. Schuppan kehittää keliakiaan uutta lääkehoitoa, joka perustuu kudostransglutaminaasin toiminnan estämiseen.

- Halusimme palkita professori Schuppanin, koska hänen vuoden 1997 läpimurtolöytönsä, kudostransglutaminaasi, on yksi keliakiatutkimuksen kolmesta suuresta löydöstä. Kaksi muuta ovat gluteeni ja kudostyyppi eli HLA, kertoo professori Markku Mäki.

Palkinnon nimi tulee sanoista Multiple approach as key in celiac disease. Tampereen yliopisto on perustanut palkinnon maailman johtaviin keliakiatutkijoihin kuuluvan lastentautiopin professori Markku Mäen kunniaksi.

Palkinnon suuruus 15 000 euroa

Ensimmäisestä palkinnonsaajasta pyydettiin ehdotuksia kansainvälisiltä asiantuntijoilta. Palkinnon saajan valitsi Tampereen yliopisto kuultuaan keliakiatutkijoita.

Palkinnon suuruus on 15 000 euroa ja se jaetaan joka toinen vuosi.
Seuraavat palkittavat valitsee avoimen kilpailun perusteella raati, johon kuuluvat muun muassa yliopiston edustaja, ensimmäinen palkinnonsaaja, professori Markku Mäki ja muita asiantuntijoita sekä Keliakialiiton toiminnanjohtaja.

Palkinto on tarkoitus jakaa keliakia-aiheisen kansainvälisen symposiumin yhteydessä, jota Tampereella aletaan järjestää. Yhteistyössä ovat mukana yliopisto, keliakiatutkijat, Keliakialiitto ja Tampere-talo.