Markku Mäki on keliakiatutkimuksen pioneeri ja visionääri

17.4.2015 kirjoittanut Sanna Talsta (sanna.talsta a keliakialiitto.fi)
MarkkuMaki_SannaTalsta
Professori Markku Mäki
- Olet persoonallinen ja karismaattinen. Ansioluettelosi on merkittävä, samoin julkaisujesi määrä ja laatu. Olet kansainvälisesti jopa tunnetumpi kuin paikallisesti, kiitti Tampereen yliopiston rehtori Kaija Holli professori Markku Mäkeä tämän jäähyväisluennon yhteydessä Tampereella 17.4.

Holli nosti puheessaan esiin Mäen ansiot tutkimuksen kaupallistamisessa ja tuotteistamisessa ihmisten hyväksi.

- Kuten sanot, tämän päivän tutkimus on huomisen hoito, Holli totesi.

Markku Mäki on toiminut Tampereen yliopiston lastentautiopin professorina vuodesta 1999. Hänen johtamansa kansainväliseksi kasvanut keliakian tutkimusryhmä Celiac Disesase Study Group aloitti toimintansa 1980-luvun alkupuolella.

Mäki on toiminut aktiivisesti myös Keliakialiitossa sen pitkäaikaisena puheenjohtajana ja tieteellisen asiantuntijaneuvoston puheenjohtajana sekä luennoitsijana ja lukuisten työryhmien puheenjohtajana. Mäki on myös järjestänyt yhdessä Keliakialiiton kanssa kolme kansainvälistä keliakiakongressia.

Hän sai vuonna 2006 Keliakialiitolta tuolloin ensimmäistä kertaa myönnetyn keliakiatutkimuksen tunnustuspalkinnon. Mäen tutkimusten pohjalta on saatu aikaan keliakian seulontakoe, josta suomalainen biotekniikka-alan yritys kehitti pikatestin.

Kansainvälinen verkostoituja

Mäelle on myönnetty monia kansainvälisiä palkintoja. Vuonna 2009 hän sai Warren Prize -palkinnon huomattavasta panoksesta keliakian tutkimuksessa. Palkinnon arvo on 25 000 dollaria, ja sen jakaa vuosittain Kalifornian yliopistossa toimiva Wm. K. Warren Medical Research Center for Celiac Disease.

Mäki on toiminut myös Euroopan lastengastroenterologiyhdistyksen hallituksen jäsenenä sekä yhdistyksen pääsihteerinä.

Keliakialiiton toiminnanjohtaja Leila Kekkonen kiittää Mäkeä innostavasta yhteistyöstä sekä keliakiatutkimuksen, teollisuuden ja potilasjärjestön verkostojen luomisesta ja ylläpidosta.

- Potilasjärjestönä olemme hyvin kiitollisia siitä, miten suuri ryhmä tutkijoita Markku Mäen johdolla haluaa tänä päivänä selvittää keliakian monia ilmiöitä ja ulottuvuuksia, Kekkonen sanoo.

Tampereen yliopiston Markku Mäen kunniaksi perustama kansainvälisen keliakiapalkinto luovutettiin ensimmäistä kertaa Mäen jäähyväisluennon yhteydessä. Maki Celiac Disease Tampere Prize –palkinto myönnettiin tänä vuonna saksalaiselle lääketieteen ja biokemian tutkijalle, professori Detlef Schuppanille.

Lue lisää Maki Celiac Disease Tampere Prize –palkinnosta