Keliakialiitto selvitti huvipuistojen gluteenitonta tarjontaa

1.6.2015 kirjoittanut Sanna Talsta (sanna.talsta a keliakialiitto.fi)

Keliakialiitto on selvittänyt suomalaisten huvipuistojen gluteenittonta ruokatarjontaa kesäkaudella 2015. Saadut tiedot perustuvat huvipuistojen liitolle antamiin tietoihin.

Huvivaltio PowerPark, Härmä

Lähes kaikki ravintoloiden annokset on saatavissa myös gluteenittomana, joten vaihtoehtoista kannattaa tiedustella henkilökunnalta. Kahviloissa on saatavissa sekä suolaisia että makeita gluteenittomia vaihtoehtoja. Jäätelökioskien valikoimissa on gluteenittomia jäätelöitä ja gluteenittomat vohvelit. Alueella palvelevasta K-market Härmästä löytyy myös hyvä valikoima gluteenittomia tuotteita. http://www.powerpark.fi

Linnanmäen huvipuisto, Helsinki

Huvipuiston ravintoloiden ruokalistat löytyvät http://www.linnanmaki.fi sivustolta ja kaikissa muissa ruokalistoissa Midhill -ravintolaa lukuun ottamatta on suoraan ruokalistalla merkinnät gluteenittomista tuotteista.
Ravintoloiden tarjonta:
• Midhill: Kaikki burgerit GreenHill Brgr -kasvishampurilaista lukuun ottamatta saa tilauksesta gluteenittomana. Molemmat salaatit ovat gluteenittomia.
• Spasso: Antipasto – lajitelma ja salaatit ovat gluteenittomia. Tilauksesta pizzat ja pastat saa gluteenittomana pienestä lisämaksusta.
• Fams: Salaatit ja kolme gluteenitonta lämminruoka vaihtoehtoa.
• Funky Kitchen: Useita gluteenittomia alku- ja pääruokavaihtoehtoja listalla. Lisäksi kaikki burgerit saa tilauksesta gluteenittomana.
• Buffet – ravintola Caruzello: Buffetissa paljon gluteenittomia vaihtoehtoja päivittäin.
• Kahvila Carccila: Gluteenittomia makeita ja suolaisia leivonnaisia saatavilla tilauksesta.
• Jarrumies: Salaattideli, josta voi koota oman salaattiannoksen.
• Lintsiburger: Kierreranskalaiset valmistetaan omassa rasvakeittimessä, joten ovat gluteenittomia. Tarjolla myös gluteenittomia salaatteja.

Kioskien ja grillien gluteeniton tarjonta:
• makkaraperunat, ranskalaiset, Hot dog -nakki + majoneesi, Daimkakku, gl. kanelikierrepulla, gl. kardemummamuffinssi, gl. sitruunapulla, gl. pizzatasku, gl. juusto-kinkku-paprikamuffinssi, he-delmäsalaatti, popparit, hattara, softis kupissa ja tietyt irtojäätelöt kupissa.

Muumimaailma, Naantali

Gluteeniton ruokavalio otetaan huomioon tarjonnassa. Tarkemmat tiedot gluteenittomasta tarjonnasta löytyy Muumimaailman nettisivuilta Ravintolat-osioista. Esim. Mamman keittiön menusta löytyy hyvin gluteenittomia vaihtoehtoja. http://www.muumimaailma.fi

Nokkakiven huvipuisto, Lievestuore

Huvipuiston puolella pystytään pyynnöstä tarjoamaan gluteenittomia vaihtoehtoja, lähinnä hotdoggeja, piirakkaa ja pullaa. Pehmisjäätelökioskissa on saatavissa myös gluteeniton vohveli. Laukaanhovin puolella olevassa ravintolassa pystytään pyydettäessä tarjoamaan gluteenitonta ruokaa. http://www.nokkakivi.fi

Särkänniemen elämyspuisto, Tampere

Lähes kaikissa myyntipisteissä on tarjolla gluteenittomia tuotteita, joista kannattaa tiedustella henkilökunnalta ja mainita tilausta tehtäessä.
• Ravintola Näsinneulan ja Huvimaja: Listalta löytyy gluteenittomia vaihtoehtoja.
• Pizzeria Pelle: Salaattipöytä ja Chicken wingsit gluteenittomia. Gluteenittomat pizzat tilattavissa erikseen.
• Aurinkoterassi: Saatavissa gluteeniton makea kahvileipä.
• Kahvila Pilvi: Saatavissa sekä suolainen että makea gluteeniton vaihtoehto. Saatavissa gluteenittomia jäätelöitä ja gluteeniton vohveli.
• Torikahvila sekä Papu ja Tähti: Pyynnöstä saatavissa sekä suolainen että makea gluteeniton vaihtoehto.
• Jäätelö- ja herkkukioskit: Valikoimissa gluteenittomia jäätelöitä sekä gluteeniton vohveli. Hattara ja Popcorn gluteenittomia.
• Terassi Neulanen: Valikoimissa gluteenittomia tuotteita.
• Hampurilaisravintola Burgers: Gluteenittomia hampurilaisia erikseen tilattaessa.
• Pelitorin Snacks: Lihapullat, kasvikset ja ranskalaiset gluteenittomia.
• Koskiaukion Hodari: Ranskalaiset ja hodarinakit gluteenittomia.