Eduskunnan keliakiaverkosto huolissaan ruokavaliokorvauksen poistamisesta

10.6.2015 kirjoittanut Sanna Talsta (sanna.talsta a keliakialiitto.fi)
Keliakiaverkosto_10_6_2015
Eduskunnan keliakiaverkosto kokoontui 10.6. uudella kokoonpanollaan ensimmäistä kertaa tällä hallituskaudella. Verkosto päätti ensi töikseen tehdä hallitusohjelmaan kirjattua ruokavaliokorvauksen poistamista vastustavan kannanoton. Kela myöntää keliakiadiagnoosin saaneille ruokavaliokorvausta 23,60 euroa kuussa. Hallitusohjelman mukaan korvaus poistuisi 1.1.2016 alkaen.

Verkoston tapaamisessa puhunut lääketieteen dosentti, keliakiatutkija Marja-Leena Lähdeaho korosti, että keliakia on elinikäinen, vakava autoimmuunisairaus, jonka ainoa hoito on tarkka gluteeniton ruokavalio.

- Hoitamaton keliakia aiheuttaa oireita ja lisää muita sairauksia kuten osteoporoosia ja hammasvaurioita sekä aiheuttaa lapsettomuutta ja hankalimmillaan altistaa myös suolistosyöville.

Vaikutukset kuormittavat myös terveydenhuoltoa.

- Jos keliakiaa sairastavat eivät pysty noudattamaan tarkkaa gluteenitonta ruokavaliota, sairastavuus lisääntyy, terveyspalveluiden ja lääkkeiden käyttö lisääntyy, lääketieteelliset tutkimukset ja sairauslomat lisääntyvät, ja myös keliaakikoiden mahdollisten liitännäissairauksien, kuten diabetes, tasapaino huononee, Lähdeaho painotti.

Keliakiaverkosto kummasteli hallituksen lyhytnäköistä terveyspolitiikkaa.

- Mikäli keliaakikolla ei ole taloudellisia mahdollisuuksia hoitaa itseään, vaikutukset tulevat yhteiskunnalle moninkertaisesti kalliimmaksi kuin ruokavaliokorvauksen maksaminen, totesi Keliakialiiton toiminnanjohtaja Leila Kekkonen.

Keliakialiiton sosiaaliturva-asiantuntija Minna Halve kertoi verkostolle hoitamattoman keliakian aiheuttamien lisäsairauksien kustannuksista.

- Osteoporoosista johtuva lonkkamurtuma ja siihen liittyvä kuntoutus maksaa 50 000 euroa potilasta kohden. Syöpäpotilaan hoidon kokonaiskustannus on yli 30 000 euroa. Hedelmöityshoitojen kustannus on yli 4000 euroa per hoitokerta, Halve listasi.

Keliakiaa sairastavan ruokavaliokorvaus maksaa yhteiskunnalle vain 283,20 euroa vuodessa.

Eduskunnan keliakiaverkoston tavoitteena on vaikuttaa siihen, että keliakian hyvän hoidon edellytykset yhteiskunnassa voivat kehittyä laaja-alaisesti. Verkosto toimii keliakiaan sairastuneiden ja päättäjien välisenä tiedonvaihto-, keskustelu- ja vaikuttamiskanavana. Verkoston kansanedustajajäsenet tällä hallituskaudella ovat Niilo Keränen (kesk.), Martti Talja (kesk.), Leena Meri (perus.), Anneli Kiljunen (sd.), Satu Taavitsainen (sd.), Outi Alanko-Kahiluoto (vihr.), Johanna Karimäki (vihr.), Katja Hänninen (vas.), Matti Semi (vas.), Carl Haglund (rkp.) ja Sari Tanus (kd.) Kokoomuksen edustajat verkostoon varmistuvat myöhemmin.

Lisäksi verkostoon kuuluvat dosentti, erikoislääkäri Marja-Leena Lähdeaho, toimittaja Eija Kallioniemi, Keliakialiitosta puheenjohtaja Inkeri Kerola, toiminnanjohtaja Leila Kekkonen, sosiaaliturva-asiantuntija Minna Halve ja viestintäpäällikkö Leila Alivuotila.

05.06.2015 - Ruokavaliokorvauksen poistamista vastustava adressi ministerille 12.6.

11.06.2015 - Räsäseltä kirjallinen kysymys: "Keliakiaa sairastavien ruokavaliokorvausta ei saa poistaa."