Räsänen vaatii keliakiaa sairastavien ruokavaliokorvauksen säilyttämistä

11.6.2015 kirjoittanut Sanna Talsta (sanna.talsta a keliakialiitto.fi)

Kansanedustaja Päivi Räsänen (kd.) jätti 10.6. hallitukselle kirjallisen kysymyksen keliakiaa sairastavien ruokavaliokorvauksen säilyttämisen puolesta. Keliaakikot ovat voineet saada Kelalta korvausta gluteenittoman ruokavalion kustannuksiin 23,60 euroa kuukaudessa, mutta hallitusohjelmassa tehdyn linjauksen mukaan ruokavaliokorvaus poistuisi 1.1.2016 alkaen.

Räsäsen mukaan hallitusohjelman linjaus asettaa keliakiaa sairastavat perusteettomasta syystä eriarvoiseen asemaan verrattuna muihin pitkäaikaissairaisiin.

- Keliakiaan ei ole lääkettä, vaan sitä hoidetaan gluteenittomalla ruokavaliolla, minkä vuoksi keliakiaa sairastavien tulee saada ruokavaliokorvaus muiden vaikeiden ja pitkäaikaisten sairauksien lääkekorvausten tavoin, Räsänen toteaa.

Räsänen on huolissaan ruokavaliokorvauksen poistamisen yhteiskunnalle aiheuttamista kustannuksista.

- Hallitus tavoittelee kymmenen miljoonan vuosittaisia säästöjä julkisen talouden kustannuksiin, mutta seuraus voi olla päinvastainen, kun huomioidaan korvauksen poistamisesta tulevat mahdolliset terveydelliset ja taloudelliset kokonaisvaikutukset pitkällä tähtäimellä.

[pdf]Kirjallinen kysymys keliakiaa sairastavien ruokavaliokorvauksesta_10.6.2015, 88 kb, Päivitetty: 10.06.2015

10.06.2015 - Eduskunnan keliakiaverkosto huolissaan ruokavaliokorvauksen poistamisesta