Myller: Edellytykset sairauden vaatimaan erityisruokavalioon turvattava

25.6.2015 kirjoittanut Sanna Talsta (sanna.talsta a keliakialiitto.fi)

Kansanedustaja Riitta Myller (sd.) jätti 25.6. hallitukselle kirjallisen kysymyksen keliakiaa sairastavien ruokavaliokorvauksen säilyttämisen puolesta. Keliaakikot ovat voineet saada Kelalta korvausta gluteenittoman ruokavalion kustannuksiin 23,60 euroa kuukaudessa, mutta hallitusohjelmassa tehdyn linjauksen mukaan ruokavaliokorvaus poistuisi 1.1.2016 alkaen.

Myller korostaa kirjallisessa kysymyksessään, että hoitamattoman keliakian seuraukset aiheuttavat huomattavia sosiaali- ja terveysmenojen lisäkustannuksia yhteiskunnalle, inhimillisestä puolesta puhumattakaan.

- Mihin toimiin hallitus aikoo ryhtyä, jotta keliaakikoille suodaan mahdollisuus terveeseen ja täysipainoiseen elämään turvaamalla heille edellytykset sairauden vaatimaan erityisruokavalioon ja kuinka hallitus aikoo toimia, jotta ruokavaliokorvaus saadaan rinnastettua pitkäaikaissairauksien lääkehoitoon, Myller kysyy.

[pdf]Kirjallinen kysymys keliakiaa sairastavien ruokavaliokorvauksen poistamisesta_Riitta Myller, 8 kb, Päivitetty: 25.06.2015

Myös kansanedustaja Päivi Räsänen on tehnyt ruokavaliokorvauksen poistamisesta kirjallisen kysymyksen.

11.06.2015 - Räsänen vaatii keliakiaa sairastavien ruokavaliokorvauksen säilyttämistä