Keliaakikoiden ruokavaliokorvauksen poistaminen ristiriidassa hallitusohjelman tavoitteiden kanssa

25.6.2015 kirjoittanut Sanna Talsta (sanna.talsta a keliakialiitto.fi)

Joukko Eduskunnan keliakiaverkoston jäseniä jätti 25.6. sosiaali- ja terveysministeri Hanna Mäntylälle kirjallisen kysymyksen keliakiaa sairastavien ruokavaliokorvauksen poistamisesta. Hallitusohjelman linjauksen mukaan korvaus poistuu 1.1.2016.

Verkoston jäsenten mielestä hallituksen päätös ruokavaliokorvauksen poistamisesta on täysin ristiriidassa hallitusohjelman terveyttä ja hyvinvointia edistävien sekä eriarvoisuutta vähentävien tavoitteiden kanssa.

Verkoston jäsenten mukaan keliakiaa sairastavia ei pidä myöskään asettaa eriarvoiseen asemaan verrattuna muihin autoimmuunisairaisiin ja muihin pitkäaikaissairaisiin. On epäoikeudenmukaista ja syrjivää jättää keliakiaa sairastavat täysin ilman yhteiskunnan tukea.

Kirjallisessa kysymyksessä keliakiaverkoston kansanedustajat haluavat tietää, onko hallitus arvioinut ruokavaliokorvauksen poistamispäätöksen seurauksia ja kuullut asiantuntijoita päätöstä tehdessään. Lisäksi he haluavat kuulla, onko hallitus tietoinen päätöstensä kustannusvaikutuksista sosiaali- ja terveydenhuollon menoihin ja vaikutuksista keliakiaa sairastavien terveydelle.

Keliakia on parantumaton autoimmuunisairaus, jossa vehnän, ohran ja rukiin sisältämä valkuaisaine, gluteeni, aiheuttaa ohutsuolen limakalvolla tulehduksen ja vaurioittaa ohutsuolen nukkaa. Keliakiaan ei ole lääkehoitoa, vaan sen ainoa hoito on lääkärin määräämä tarkka gluteeniton ruokavalio.

Gluteeniton ruokavaliohoito aiheuttaa ylimääräisiä kustannuksia keliakiaa sairastavalle 68 euroa kuukaudessa.

[pdf]Kirjallinen kysymys keliakiaa sairastavien ruokavaliokorvauksen poistamisesta_keliakiaverkosto, 30 kb, Päivitetty: 25.06.2015

Myös kansanedustaja Riitta Myller ja kansanedustaja Päivi Räsänen ovat tehneet ministeri Mäntylälle kirjalliset kysymykset ruokavaliokorvauksen poistamisesta.

25.06.2015 - Myller: Edellytykset sairauden vaatimaan erityisruokavalioon turvattava
11.06.2015 - Räsänen vaatii keliakiaa sairastavien ruokavaliokorvauksen säilyttämistä