Keliakiaviikon video 1/4: Miksi ruoka herättää tunteita?

31.8.2015 kirjoittanut Marika Vanhatalo (marika.vanhatalo a kealiakialiitto.fi)

Keliakialiiton Ruoka ja tunteet -videosarjan ensimmäisessä osassa ruokapsykologi Satu Eerola liittää ruoan ja tunteet yhteen.

Ruoka on ihmisen perustarve, mutta myös hyvin sosiaalinen asia. Ruoan kautta koetaan ja ilmaistaan monia asioita – myös tunteita. Kaikki eivät kuitenkaan voi valita, mitä tai kuinka vapaasti syövät. Keliakia on sairaus, jossa ihmisellä on terveytensä takia gluteeniton ruokavalio.

Keliakiaviikolla 31.8.–6.9. julkaistava uusi videosarja rohkaisee ja innostaa huomioimaan erityisruokavaliota noudattavat läheiset. Ruoka ja tunteet -videoilla Keliakialiitto tuo uudella tavalla esiin yhteisten ruokahetkien merkitystä. Videoilla puhuva ruokapsykologi Satu Eerola kutsuu miettimään, miten jokainen voisi pienillä teoilla ottaa gluteenitonta ruokavaliota tarvitsevat läheisensä huomioon. Ruoka ja tunteet -videosarjan seuraava osa julkaistaan keskiviikkona 2.9.

Tunteiden tutkailua Suunta-verkkopalvelussa

Gluteenittoman arjen tilanteissa voi nousta esiin vahvoja tunteita. Suunta-verkkopalvelun Minusta tuntuu -osiossa tarkastellaan keliakiaan liittyviä tunteita. Osiossa pohditaan tunteiden käsittelyn keinoja ja kysymystä: mistä hankalissa tilanteissa nousevat tunteet kertovat. Osion on kirjoittanut psykologi Hanna Herno.”