"Kantamme ruokavaliokorvauksesta on kuultu"

16.9.2015 kirjoittanut Sanna Talsta (sanna.talsta a keliakialiitto.fi)
Eduskunta_16.9.2015
Keliakialiiton toiminnanjohtaja Leila Kekkonen (vas.) ja puheenjohtaja Inkeri Kerola (oik.) keskustelivat kansanedustaja Riitta Myllerin kanssa. Myller teki ruokavaliokorvauksesta kirjallisen kysymyksen sosiaali- ja terveysministeri Hanna Mäntylälle viime keväänä.
Keliakialiitto ja eduskunnan keliakiaverkosto järjestivät tänään 16.9. eduskunnassa keliakiainfon. Tilaisuudessa painotettiin sitä, miksi ruokavaliokorvauksen säilyttäminen on tärkeää. Paikalla kävi 30–40 kansanedustajaa tai avustajaa.

- Monet kansanedustajat totesivat, että he ovat kyllä kuulleet kantamme ruokavaliokorvauksen poistamisesta. Saimme myötätuntoa, mutta emme lupauksia, Keliakialiiton puheenjohtaja Inkeri Kerola toteaa.

- Periksi emme anna. Ymmärrämme, että säästöjä on tehtävä, mutta ruokavaliokorvauksen kokonaan poistaminen on epäoikeudenmukaista, liiton toiminnanjohtaja Leila Kekkonen lisää.

Paikalla käyneet kansanedustajat pohtivat vaihtoehtoisia toimintatapoja ruokavaliokorvauksen säilyttämiseksi kokonaan tai pienennettynä. Ruokavaliokorvauksen poistaminen 1.1.2016 alkaen sisältyy valtiovarainministeriön budjettiehdotukseen. Hallituksen esitys vuoden 2016 talousarvioksi annetaan 28.9. Tämän jälkeen eduskunta ryhtyy käsittelemään sitä.

- Monelle kansanedustajalle tuli uutena tietona se, minkälaisia lisäsairauksia huonosti hoidettu tai hoitamaton keliakia voi aiheuttaa. Näiden sairauksien, kuten osteoporoosin tai ohutsuolen syövän, hoito tulee yhteiskunnalle huomattavan kalliiksi, sanoo Keliakialiiton sosiaaliturva-asiantuntija Minna Halve.

Illansuussa kokoontuneessa eduskunnan keliakiaverkostossa käytiin läpi, mitä liitto on tehnyt ruokavaliokorvausasiassa ja pohdittiin eri keinoja, joilla ruokavaliokorvaukseen voidaan vielä vaikuttaa. Liitto aikoo muun muassa selvittää, onko ruokavaliokorvauksen poisto perustuslain vastainen.

04.09.2015 - Potilasjärjestöt huolissaan - Keliakialiitto mukana kannanotossa

25.06.2015 - Keliaakikoiden ruokavaliokorvauksen poistaminen ristiriidassa hallitusohjelman tavoitteiden kanssa