Keliakialiiton puheenjohtaja: Ottakaa yhteyttä kansanedustajiin

28.9.2015 kirjoittanut Sanna Talsta (sanna.talsta a keliakialiitto.fi)
Mun_budjetti_keliakia
Ylen Mun Budjetti -kone näyttää, kuinka ensi vuoden budjetti vaikuttaa omiin tuloihin.
Valtioneuvosto on antanut tänään 28.8. eduskunnalle hallituksen esityksen valtion talousarvioksi vuodelle 2016. Perusteluissa todetaan: ”Ruokavaliokorvaus lakkautetaan vuodesta 2016 lukien. Säästövaikutus on 10 milj. euroa.”

- Hallituksen tänään julkistama lopullinen budjettiesitys on surullista luettavaa keliakiaa sairastavien näkökulmasta. On epäoikeudenmukaista, että keliaakikoilta viedään yhteiskunnan tuki kokonaan pois. Korvauksen määrän alentamisen olisimme ymmärtäneet, mutta emme voi hyväksyä lakkauttamista, toteaa Keliakialiiton toiminnanjohtaja Leila Kekkonen.

Leikkaus koskee eniten pienituloisia keliakiaa sairastavia, kuten opiskelijoita, työttömiä ja pienellä eläkkeellä eläviä.

- Gluteenittomasta ruokavaliohoidosta aiheutuu ylimääräisiä kustannuksia lähes 70 euroa kuukaudessa, mikä on iso summa pienituloiselle.

Kansanedustajilla on kaksi viikkoa aikaa jättää omia talousarvioaloitteitaan, joten keliakiaa sairastavien kannattaa edelleen olla yhteydessä oman alueensa edustajiin.

- Kansanedustajiin kannattaa ottaa nyt yhteyttä ja kertoa, mitä ruokavaliokorvauksen poisto itselle tarkoittaa, rohkaisee Keliakialiiton puheenjohtaja Inkeri Kerola.

Hallituksen tekemien leikkausten vaikutusta lainsäädäntöön valmistellaan syksyn aikana.

- Toivon, että pääsemme kuultavaksi sosiaali- ja terveysvaliokuntaan, jossa hallituksen esittämiä muutoksia käsitellään, Kekkonen sanoo.

Talousarviosta äänestetään eduskunnan täysistunnossa loppuvuodesta 2015.