Ravitsemusterapeutit käyttävät ohjaustyössään Keliakialiiton uusia materiaaleja

6.10.2015 kirjoittanut Marika Vanhatalo (marika.vanhatalo a keliakialiitto.fi)
Ravitsemusterapeutit
Anna-Liisa Vaittinen ja Anu Kilponen.

Suunta

Esite_ravter
Keliakialiitto esittelee Suunta-verkkopalvelua ja uudistettua Gluteeniton ruokavalio -esitettä valtakunnallisilla Ravitsemuspäivillä 5.–6.10. Helsingissä. Ravitsemusterapeutit Anna-Liisa Vaittinen ja Anu Kilponen Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveysvirastosta käyttävät ohjaustyössä Keliakialiiton esitteitä, tuotelistauksia ja ohjeita.

– Voin myös soittaa Keliakialiittoon, jos esimerkiksi jonkin tuotteen sopivuudesta keliaakikolle on epäselvyyttä. Tapaan noin 40 keliaakikkoa vuodessa, Vaittinen kertoo.

– On aina hyvä, jos voi antaa asiakkaalle konkreettisia ohjeita mukaan. Suosittelen yleensä myös Keliakialiiton jäsenyyttä, koska olen itse keliaakikko ja saanut jäsenyydestä hyötyä. Jäsenet saavat esimerkiksi käyttöönsä matkailua helpottavat kielikäännökset, Kilponen sanoo.

Ravitsemusterapeutin vastaanotolla keliaakikko saa tietoa siitä, mitä voi tai ei voi syödä sekä käytännön vinkkejä kaupassakäyntiin ja ravintoloissa ruokailuun.

Suunta-verkkopalvelusta henkistä hyvinvointia

– On tärkeää kuunnella ihmisen omia kysymyksiä. Lisäksi kysyn, miltä tuntuu. Sairauteen reagoidaan hyvin eri tavoin, yhdelle se on helpotus ja toiselle tulee itku. Uskon, että Suunta-verkkopalvelulle on tarvetta. Voisin ohjata erityisesti nuoria tutustumaan siihen, Vaittinen pohtii.

Suunta-verkkopalvelu tukee keliaakikoiden ja gluteenitonta ruokavaliota tarvitsevien henkistä hyvinvointia. Suunnassa on vertaisten kirjoittamia tarinoita ja blogeja, psykologin näkökulmia, itse tehtäviä pohdintaharjoituksia sekä puhuttelevia sarjakuvia ja videoita. Suunta on kaikille avoin.

– Mahdollisuus keskustella ja pohtia on tärkeä, koska keliakia on iso muutos. Kaikilla ei esimerkiksi ole ketään tuttua keliaakikkoa, jonka kanssa voisi jutella, Kilponen sanoo.

Uusi esite tarpeeseen

Ravitsemusterapeuteille tehty Gluteeniton ruokavalio -esite kertoo perustiedot keliakiasta ja keliaakikolle soveltuvista ruoka-aineista. Esite julkaistiin vuonna 2012 ja nyt sen tiedot on päivitetty.

– Alkuperäisen esitteen painos ehti jo loppua. Tämä on hyvin kysytty esite, joten uudistettu painos tuli tarpeeseen, kertoo Keliakialiiton ravitsemusterapeutti Henna Lehikoinen.

Suunta-verkkopalvelu