Nyt on viimeinen tilaisuus vaikuttaa ruokavaliokorvaukseen

30.10.2015 kirjoittanut Sanna Talsta (sanna.talsta a keliakialiitto.fi)

Keliakiaa sairastavien ruokavaliokorvaus on hallituksen esityksen mukaan poistumassa 1.1.2016. Ruokavaliokorvauksen poistamisen käsittely on edennyt nyt viimeisiin vaiheisiin. Eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunta on kuullut asiantuntijoita käsittelyn aikana. Myös Keliakialiitto on ollut kuultavana valiokunnassa. Valiokunta käsittelee asiaa ensi viikon tiistaina 3.11., jolloin se muodostaa kantansa hallituksen esitykseen.

Voimme vielä yhdessä yrittää vaikuttaa valiokunnan kantaan. Kannustamme kaikkia keliaakikoita lähestymään eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäseniä ja varajäseniä sähköpostiviestillä.

Jos haluat vaikuttaa ruokavaliokorvauksen säilyttämisen puolesta, voit lähettää ennen ensi tiistaita kaikille sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsenille ja varajäsenille osoitetun sähköpostin. (Osoitteet alla.) Viestissä sinun olisi hyvä kuvailla omia ajatuksiasi ruokavaliokorvauksen poistumisesta sekä päätöksen vaikutuksia sinun ja läheistesi elämään.

Olemme koonneet oheen päätöksen valmistelussa ilmenneitä asia- ja tulkintavirheitä, jotka käyvät ilmi hallituksen esityksestä ja sosiaali- ja terveysministeriön yhdenvertaisuusvaltuutetulle tekemästä selvityksestä. Voit hyödyntää listaa valiokunnalle suunnatussa viestissäsi.

1. Keliakia on autoimmuunisairaus, mutta sitä ei ministeriön selvityksessä rinnasteta muihin autoimmuunisairauksiin (esim. tyypin 1 diabetes).
  2. Keliakiaa verrataan ministeriön selvityksessä ruoka-aine allergiaan.
  3. Hallituksen esityksessä ja ministeriön selvityksessä ei ole huomioitu niitä lisäkustannuksia, joita syntyy yhteiskunnalle, mikäli keliakiaa sairastava henkilö ei noudata tarkkaa ruokavaliota ja joutuu oireilunsa vuoksi käymään lääkärissä tai jäämään sairaslomalle tavanomaista useammin.
  4. Hallituksen esityksessä ja ministeriön selvityksessä ei ole huomioitu niitä lisäkustannuksia, joita syntyy, mikäli keliakiaa sairastava henkilö ei noudata tarkkaa ruokavaliota ja sairastuu sen vuoksi johonkin keliakian lisäsairauksista (esim. osteoporoosi, lapsettomuus tai pahimmillaan ohutsuolen syöpä).
  5. Ministeriön mukaan keliakiaa sairastavien ei tarvitse noudattaa virallisia ravitsemussuosituksia vaan he voivat jättää kaikki viljatuotteet ruokavaliostaan pois, mikäli kalliiseen gluteenittomaan ruokavalioon ei ole varaa.
  6. Ministeriössä sekoitettu eri etuudet ja niiden myöntämiskriteerit. Kelan etuusjärjestelmässä keliakiaa sairastaville tarkoitettu ruokavaliokorvaus on alun perin sijoitettu vammaisetuuksien alle vain Kelan maksujärjestelmän rakenteesta johtuen. Ruokavaliokorvaus on eri etuus kuin vammaistuki. Vammaisetuusjärjestelmän rakenteisiin liittyvät muutokset eivät saa olla syynä keliakiaa sairastavien tuen poistamiselle.

Eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsenet ja varajäsenet:

tuula.haatainen a eduskunta.fi

satu.taavitsainen a eduskunta.fi
sari.tanus a eduskunta.fi
kaj.turunen a eduskunta.fi

Lue lisää ruokavaliokorvauspäätöksen vaiheista Keliakialiiton uutisista
Lue ruokavaliokorvaukseen liittyviä kirjoituksia Keliakialiiton blogista