Vuoden keliakiatutkijaksi valittiin Päivi Saavalainen

20.11.2015 kirjoittanut Sanna Talsta (sanna.talsta a keliakialiitto.fi)

Keliakialiitto on valinnut Vuoden 2015 keliakiatutkijaksi dosentti Päivi Saavalaisen. Saavalainen on tehnyt pitkäjänteistä ja merkittävää tutkimusta keliakian perimän ja genetiikan parissa. Hän toimii yliopistotutkijana Helsingin yliopistossa. Vuoden keliakiatutkijan palkinto myönnettiin Saavalaiselle tänään Tampereella.

- Palkinto lämmittää mieltä, sillä olen tehnyt 18 vuotta keliakian parissa töitä. Tutkin myös narkolepsiaa, Crohnin tautia ja haavaista koliittia, mutta keliakian tunnen parhaiten. Keliakiaa on myös helppo tutkia, sillä näytteitä on saatavilla suuret määrät, jolloin tutkimusten luotettavuus paranee, Saavalainen toteaa.

Saavalainen on löytänyt tutkimuksissaan keliakialle altistavia geenialueita ja selvittänyt keliakian syntymekanismeja. Hän on tehnyt yhteistyötä myös australialaisen tutkimusryhmän kanssa, joka kehittää rokotetta keliakiaan.

Saavalainen valmistui filosofian maisteriksi Jyväskylän yliopistosta vuonna 1999 ja väitteli keliakian perinnöllisestä alttiudesta vuonna 2002 Helsingin yliopistossa. Väitöskirjan jälkeen hän työskenteli kaksi vuotta post doc -tutkijana kaksi vuotta Sveitsin Davosissa.

Saavalaisille myönnettiin vuosille 2005–2009 merkittävä EU Marie Curie Excellence Grant -raha tutkimusryhmän perustamiseen. Saavalainen on saanut myös useaan otteeseen rahoitusta Suomen Akatemialta ja TEKESiltä. Tällä hetkellä hän toimii yliopistotutkijana Helsingin yliopiston tutkimusohjelmayksikössä Immunobiologian tutkimusohjelmassa. Hän työskentelee osa-aikaisesti myös SPR Veripalvelussa elin- ja kantasolusiirtojen genetiikkaan liittyvissä projekteissa.

Päivi Saavalainen
Keliakialiiton puheenjohtaja Inkeri Kerola (vas.) ja toiminnanjohtaja Leila Kekkonen palkitsivat vuoden keliakiatutkijan Päivi Saavalaisen tänään Tampereella.