Vuoden keliakiateko -tunnustus kahdelle yhdistykselle

23.11.2015 kirjoittanut Sanna Talsta (sanna.talsta a keliakialiitto.fi)
Vuoden keliakiateko 2015
Jenni Väistö (vas.) ja Teresa Viherranta Keski-Suomen keliakiayhdistyksestä ja Sirpa Miettinen Pohjois-Savon keliakiayhdistyksestä vastaanottivat Vuoden keliakiateko -tunnustuspalkinnot.
Keski-Suomen keliakiayhdistykselle ja Pohjois-Savon keliakiayhdistykselle myönnettiin viime lauantaina Vuoden keliakiateko -tunnustuspalkinnot.

Keski-Suomen yhdistykselle tunnustus annettiin sen elokuun lopulla järjestämästä hyvinvointipäivästä Laukaassa ja Pohjois-Savon yhdistykselle puolestaan aktiivisesta vaikuttamistoiminnasta keliakiaa sairastavien ruokavaliokorvauksen säilyttämiseksi.

- Tänä vuonna kilpailussa nousi esiin kaksi tasavahvaa voittajakandidaattia, joten raati päätti huomioida molemmat teot ja jakaa tunnustuksen. Molempien tekojen toteuttamiseksi tarvittiin suuri määrä vapaaehtoistyötä, totesi järjestöpäällikkö Marjo Aspegren palkitsemisen yhteydessä.

Tunnustuspalkinnon valitsijaraati kiitteli Keski-Suomen yhdistyksen hyvinvointipäivää ohjelmaltaan runsaaksi ja monipuoliseksi. Henkisen hyvinvoinnin teema oli tilaisuudessa vahvasti mukana. Erityiskiitosta yhdistys sai tapahtuman viemisestä etäämmälle yhdistyksen keskuspaikasta, Jyväskylästä. Hyvinvointipäivään osallistui yli sata henkilöä.

Pohjois-Savon yhdistys sai raadilta kehut esimerkillisestä vaikuttamistyöstä ruokavaliokorvauksen säilyttömisen puolesta. Eduskunta hyväksyi viime viikolla hallituksen esityksen korvauksen poistamisesta 1.1.2016 alkaen.

- Yhdistys on toiminut asian hyväksi nopeasti, monipuolisesti ja monimuotoisesti. Yhdistys on muun muassa lähestynyt alueen kansanedustajia useampaan otteeseen ja tavannut heitä. Lisäksi yhdistys on viestinyt asiasta medialle ja muille verkostoilleen sekä pitänyt jäsenistönsä ajan tasalla eri viestintävälineitä käyttäen, Aspegren listasi raadin perusteluita tunnustukselle.

Keliakialiitto palkitsee keliakiayhdistysten keliakiatekoja joka toinen vuosi myönnettävällä tunnuspalkinnolla. Palkittava teko voi olla esimerkiksi yhdistyksen tai useamman yhdistyksen yhdessä järjestämä tapahtuma, julkaisu, vaikuttamistoimenpide tai toimintamalli.

Palkinnolla liitto haluaa osoittaa paikallisille keliakiayhdistyksille arvostusta ja tuoda vapaaehtoistyön merkittävyyttä esille.