Gluteenittomat tuotteet kaupassa -koulutuspäivässä vilkasta keskustelua

26.11.2015 kirjoittanut Sanna Talsta (sanna.talsta a keliakialiitto.fi)
Koulutus_keskustelu2
Koulutus_keskustelu1
AnnikaNurttila
Ylhäällä: Tuottajien, kaupan ja keliaakikoiden edustajat keskustelivat gluteenittomien tuotteiden markkinoiden tulevaisuudesta Keliakialiiton koulutustilaisuudessa. Alimpana: Ylitarkastaja Annika Nurttila Evirasta kertoi elintarvikelainsäädännön ja pakkausmerkintöjen tulevista muutoksista.
”Laajempi valikoima, parempi saatavuus ja enemmän suolaisia, gluteenittomia välipalatuotteita.”

Tämä oli tuottajien, kaupan alan ja keliaakikoiden yhteinen tahtotila Keliakialiiton järjestämässä koulutuspäivässä tänään Helsingissä. Lisäksi paikalla olleet toivoivat yksissä tuumin lisää vuorovaikutusta tuotantoportaan, kaupan ja kuluttajien välille.

Gluteenittomat tuotteet ja asiakkaat kohtaavat kaupassa -koulutuspäivään osallistui yli 40 gluteenittomuuden osaajaa ja ammattilaista, ja keskustelu kävi aktiivisena sekä paikan päällä että sosiaalisessa mediassa.

Keliakialiiton toiminnanjohtaja Leila Kekkonen esitteli päivän aluksi gluteenittomien tuotteiden kasvavia markkinoita ja kohderyhmiä. Suomessa gluteenittomien tuotteiden markkinoiden arvo on tällä hetkellä noin 40 miljoonaa euroa vuodessa.

Messupäällikkö Marjo Jokinen kertoi ensimmäisiä tietoja vuoden kuluttua Tampereella järjestettävistä Gluteeniton elämä -messuista. Messujen odotetaan kokoavan Tampere-taloon jopa 4 000 kävijää.

Tuoteasiantuntija Tarja Heimolehto puhui osallistujille Keliakialiiton hallinnoimasta Gluteenittoman tuotteen merkistä sekä tulevasta, palveluntarjoajille tarkoitetusta merkkijärjestelmästä.

- Gluteenittomuudesta kertovat merkkijärjestelmät auttavat sekä kuluttajia ja ravitsemisalan ammattilaisia tunnistamaan turvalliset gluteenittomat tuotteet, Heimolehto totesi.

Gluteenittoman tuotteen merkki on myönnetty Suomessa 22 yrityksen lähes 300 tuotteelle.

Pakkausmerkintöihin tulossa muutoksia

Eviran ylitarkastaja Annika Nurttila valaisi tilaisuudessa elintarvikelainsäädännön ja pakkausmerkintöjä koskevien säädösten tulevia muutoksia. Nurttila kertoi seuraavan vuoden aikana tapahtuvista uudistuksista, jotka vaikuttavat gluteenittomiin elintarvikkeisiin. Hän totesi muutosten olevan järkeviä ja selkeyttävän toimintatapoja.

Asetus gluteenittomista elintarvikkeista tulee voimaan 20.7.2016. Vanhoilla merkinnöillä olevat tuotteet saa kuitenkin myydä loppuun.

Käsite erityisruokavaliovalmiste poistuu muutoksen yhteydessä käytöstä kokonaan.

- Myöskään termi luontaisesti gluteeniton ei ole enää lainsäädännön mukainen, Nurttila muistutti.

Myös allergeenijäämiä koskeviin varoitusmerkintöihin on tulossa selkeytystä.

- Varoitusmerkinnät ovat kuitenkin viimeinen keino. Sitä ennen on tehtävä kaikki mahdollinen kontaminaation välttämiseksi, Nurttila korosti.

Tilaisuudessa keskusteltiin tuotteista, joiden pakkausmerkinnöissä on sekä teksti ”gluteeniton” että ”saattaa sisältää” -merkintä.

- Jos tuotteessa lukee ”gluteeniton”, se saa sisältää gluteenia alle 20 milligrammaa per kilo. Tällöin se on keliaakikoille turvallinen. ”Saattaa sisältää” -merkinnät suojelevat kaikkein herkimpiä allergikkoja, Nurttila sanoi.

Nurttila painotti, että kuluttajan kannattaa ottaa yhteyttä paikalliseen terveystarkastajaan, jos havaitsee tuotteissa virheitä. Terveystarkastajan tehtävä on puuttua virheisiin.

Myös yrittäjille Nurttilan viesti oli selkeä:

- Jos käy virhe, ota asiasta koppi ja hoida tilanne fiksusti. Viesti virheestä ja sen korjaamisesta aktiivisesti.

Valikoimat, sijoittelu ja hinnat esillä paneelissa

Iltapäivän paneelikeskustelussa käytiin vilkasta mielipiteiden vaihtoa gluteenittomien tuotteiden sijoittelusta kaupassa, tuotteiden saatavuudesta ja hinnoista.

Paneelissa olivat mukana Ruokakesko Oy:n osastopäällikkö Helena Lappala, S-ryhmän ryhmäpäällikkö Antti Oksa, Helsingin Myllyn markkinointijohtaja Riitta Salenius-Mela, Porokylän Leipomon toimitusjohtaja Timo Väänänen, Glu.fi-verkkopalvelun perustaja, keliaakikko Jesse Valli ja Uudenmaan keliakiayhdistyksen puheenjohtaja, keliaakikko Maarit Hyytiäinen.

Keskustelijat ja yleisöstä kommentoineet totesivat, että tuotteiden, valikoimien ja saatavuuden sekä uutuustuotteiden eteen olisi paljon tehtävissä kunhan tuottajat, kauppa ja kuluttajat tehostaisivat keskinäistä tiedonkulkuaan.

Ruokakeskon Lappala kannusti asiakkaita kertomaan toiveistaan kauppiaille. S-ryhmän Oksa totesi, että kauppaketju aikoo petrata, jotta valikoimassa olevia gluteenittomia tuotteita riittäisi asiakkaille aina iltamyöhään saakka.

Lisäksi paneelissa keskusteltiin gluteenittomien tuotteiden hinnoittelusta.

Koulutuspäivään osallistuneiden jaettu näkemys oli, että tulevaisuudessa erilaisten asiakastutkimusten ja maisteluraatien hyödyntäminen sekä kuluttajien mielipiteiden entistä tarkempi kuuleminen parantavat tuotteiden laatua ja valikoimaa.

Päivään osallistuneet kiittivät Keliakialiittoa onnistuneesta tapahtumasta, jossa eri alojen toimijat pääsivät verkostoitumaan keskenään.