Monioireista keliakiaa on vaikea tunnistaa

19.2.2016 kirjoittanut Sanna Talsta (sanna.talsta a keliakialiitto.fi)

Keliakiaa sairastavien määrä kasvaa Suomessa. Tällä hetkellä virallisen diagnoosin on saanut 37 000 suomalaista. Valtaosa keliakiaa sairastavista on ilman diagnoosia, sillä seulontatutkimusten perusteella noin kaksi prosenttia suomalaista eli noin 100 000 henkilöä sairastaa keliakiaa.

Keliakia on gluteenin aiheuttama autoimmuunisairaus, jonka ainoa hoitomuoto on elinikäinen ja tarkka gluteeniton ruokavalio. Keliaakikko ei voi syödä vehnää, ohraa eikä ruista niiden sisältämän gluteenin takia. Keliakiaan voi sairastua minkä ikäisenä tahansa.

Vaikka tietämys keliakiasta on parantunut ja sairaus yleistynyt, lääkäreiden on silti vaikea tunnistaa sitä.

- Keliakian oireet ovat monimuotoisia. Klassisia keliakiaoireita ovat erilaiset suolistovaivat. Nykyisin keliakia diagnosoidaan yhä useammin suoliston ulkopuolisten oireiden, kuten osteoporoosin, niveloireiden, lapsettomuuden, masennuksen tai iho-oireiden, perusteella. Keliakia voi olla myös oireeton, kertoo sisätautiopin professori Katri Kaukinen Tampereen yliopistosta Keliakia-lehdessä.

Keliakian diagnoosi tehdään mahantähystyksen yhteydessä otetusta ohutsuolen koepalasta. Alustavasti keliakiaa voidaan tutkia verestä mitattavien vasta-aineiden avulla. Gluteenitonta ruokavaliota ei pidä aloittaa ennen keliakian tutkimusta, sillä muuten oikean diagnoosin tekeminen vaikeutuu.

10 000 lehteä terveydenhuoltoon

Keliakialiitto on valtakunnallinen potilasjärjestö, jonka tehtävänä on edistää keliakiaa sairastavien hyvinvointia. Keliakialiiton 30 paikallisyhdistykseen kuuluu yli 21 000 jäsentä. Keliakiatyötä on tehty Suomessa tänä vuonna 40 vuotta.

Osana juhlavuoden tapahtumia Keliakialiitto lähettää torstaina ilmestyneen Keliakia-lehden jäsenten ja tilaajien lisäksi suurella jakelulla terveydenhuollon ammattilaisille, jotta tietoisuus keliakiasta paranisi. Jakelussa on mukana mm. julkisia ja yksityisiä terveysasemia, keskussairaaloita, opiskelijaterveydenhuollon yksiköitä ja terveydenhuoltoalan oppilaitoksia. Lehti postitetaan myös keliakiahoitajille, ravitsemusterapeuteille ja keliaakikoita työssään kohtaaville lääkäreille sekä kaikkiin apteekkeihin.