Professori Pekka Collin eläkkeelle

8.4.2016 kirjoittanut Sanna Talsta (sanna.talsta a keliakialiitto.fi)
Pekka Collin
Professori Pekka Collinin eläkkeelle siirtymistä juhlistettiin Collinin kunniaksi järjestetyssä symposiumissa Tampereella 8.4.2016. Collin on toiminut ylilääkärinä sekä gastroenterologian ja sisätautien vastuualuejohtajana Tampereen yliopistollisessa sairaalassa. Collin on työskennellyt myös aktiivisena keliakiatutkijana Tampereen yliopistossa vuosikymmenten ajan.

Keliakialiiton toiminnanjohtaja Leila Kekkonen kiitti symposiumissa Collinia yli kahdenkymmenen vuoden mittaisesta hyvästä yhteistyöstä potilasjärjestön kanssa.

Collin valittiin vuoden keliakiatutkijaksi vuonna 1997. Hän on toiminut Pirkanmaan keliakiayhdistyksen puheenjohtajana 1990-luvun puolivälissä. Vuosina 2001–2003 Collin toimi vastuukouluttajana Keliakialiiton Kiho-projektissa, jossa päivitettiin lääkäreiden keliakiaosaamista 22 sairaanhoitopiirin alueella.

Kun eduskunta vuonna 2002 päätti ryhtyä maksamaan keliakiaa sairastaville ruokavaliokorvausta, Collin oli liiton asiantuntijalääkärinä keskustelemassa myöntämiskriteereistä Kelassa, ja taas marraskuussa 2015 puolustamassa ruokavaliokorvauksen säilyttämistä eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnassa.

Collin on ollut myös Keliakialiiton tieteellisen asiantuntijaneuvoston kantavia voimia aina sen perustamisesta, vuodesta 1995, alkaen sekä toiminut monessa muussa tehtävässä keliakiatyön edistämiseksi.