Lääketutkimukseen etsitään edelleen keliaakikkoja

2.8.2016 kirjoittanut Sanna Talsta (sanna.talsta a keliakialiitto.fi)

FinnMedi Oy etsii osallistujia keliakian hoitoon tarkoitetun uuden lääkkeen tutkimukseen. Tutkimuksessa selvitetään, ehkäiseekö tutkimuslääke gluteenin aiheuttamia ohutsuolen limakalvon vaurioita.

Tutkimus kestää yhteensä noin 5 kk sisältäen 9 käyntiä tutkimusvastaanotolla. Tutkimuksen alussa ja lopussa tehdään mahantähystystutkimus (gastroskopia) jossa otetaan ohutsuolen limakalvolta näytepaloja. Tutkimusvalmiste annetaan ihon alaisena pistoksena kahden viikon välein. Sen lisäksi tutkimukseen osallistujat saavat altistuksena 4 g gluteenia päivässä 10 viikon ajan.

Tutkimukseen osallistuvat arvotaan kahteen ryhmään: osa (noin 2/3 tutkittavista) saa tutkimuslääkevalmistetta ja osa (noin 1/3 tutkittavista) tehotonta lumevalmistetta. Kaikki osallistujat noudattavat aiempaa gluteenitonta ruokavaliotaan.

Tutkimuksen valintaperusteita ovat:

- 18 – 80 vuoden ikä
- tiukan gluteenittoman ruokavalion noudattaminen yli vuoden ajan
- osallistuja ei saa olla raskaana tai imettää
- ei muuta vakavaa sairautta
- kiellettyjä lääkkeitä ovat mm. immuunijärjestelmään vaikuttavat lääkkeet

Tutkimuskäyntien matkakulut ja mahdollinen ansionmenetys korvataan. Tutkimukseen osallistumisesta maksetaan korvaus. Tutkimus suoritetaan Tampereella, Turussa ja Oulussa seuraavissa tutkimuskeskuksissa:

• FinnMedi Oy, Clinical Trial Center, Tampere, keliakia(at)finnmedi.com, puh. 050-3465902
Päätutkijana dosentti, erikoislääkäri Marja-Leena Lähdeaho

• Clinical Research Services Turku - CRST Oy, Turku, riitta.uimonen(at)crst.fi, puh. (02) 420 64707
Päätutkijana lääkäri, professori Mika Scheinin

• Oulun Diakonissalaitoksen säätiö (ODL), Oulu, liikuntaklinikka(at)odl.fi, puh. (08) 313 2154
Päätutkijana erikoislääkäri Pekka Vuotikka.

Tutkimuksesta vastaava lääkäri Suomessa on professori Markku Mäki.

Mikäli tutkimus kiinnostaa Teitä, lähettäkää yhteystietonne sähköpostitse johonkin ylläolevaan osoitteeseen tai oheiseen osoitteeseen keliakia(at)finnmedi.com ja Teihin otetaan yhteyttä.