Eduskunnan keliakiaverkostolta lakialoite toimeentulotukilain muuttamiseksi

3.10.2016 kirjoittanut Sanna Talsta (sanna.talsta a keliakialiitto.fi)

Eduskunnan keliakiaverkosto on jättänyt 30.9.2016 lakialoitteen, jolla pyritään turvaamaan gluteeniton ruokavalio myös toimeentulotukiasiakkaille. Lakialoitteessa esitetään, että lääkärin diagnosoimasta keliakiasta johtuvasta gluteenittomasta ruokavaliosta aiheutuvat ylimääräiset kustannukset sisällytettäisiin jatkossa toimeentulotuen perusosaan.

Lakialoite keräsi lähes 80 nimeä. Keliakiaverkostoon kuuluvista kansanedustajista lakialoitteen allekirjoittivat muun muassa Anneli Kiljunen (sd.), Leena Meri (ps.), Outi Alanko-Kahiluoto (vihr.), Johanna Karimäki (vihr.), Katja Hänninen (vas.), Sari Tanus (kd.) ja Satu Taavitsainen (sd.) sekä Matti Semi (vas.).

- Keliakialiitto on ollut pitkään huolissaan kaikkein heikoimmassa taloudellisessa asemassa olevien mahdollisuudesta hoitaa keliakiaa sen vaatimalla tarkkuudella. Keliakialiitto on nostanut asian esille eduskunnan keliakiaverkostossa, kertoo liiton sosiaaliturva-asiantuntija Minna Halve.

Tällä hetkellä keliakian aiheuttamat ylimääräiset kustannukset huomioidaan toimeentulotukihakemuksen täydentävässä osassa. Kunnat päättävät itsenäisesti, mihin täydentävää toimeentulotukea myönnetään. Tästä syystä keliakian hoitoon myönnettävä tuki vaihtelee sen mukaan missä kunnassa tuen hakija asuu.

- Valitettavan usein sosiaalitoimistoissa ei ymmärretä keliakiaa sairautena, eikä lääkärin sen hoitoon määräämää ruokavaliohoitoa rinnasteta reseptillä määrättyyn lääkkeeseen, Halve toteaa.

Perusosaan sisällyttäminen lisäisi yhdenvertaisuutta

Toimeentulotukilakiin on tulossa muutoksia ja perustoimeentulotuen maksu siirretään vuoden 2017 alussa Kelaan. Kelasta maksettavaan tukeen siirretään täydentävästä toimeentulotuesta sellaisia menoeriä, jotka toistuvat usein ja edellyttävät vähäisempää harkintaa.

- Keliakia ja sen vaatima ruokavaliohoito ovat yksiselitteisesti todennettavissa lääkärinlausunnon avulla, eikä asiaan liity harkintaa. Kelan hoitamana kustannukset otettaisiin huomioon kaikkialla samalla tavoin. Tällä tavoin varmistettaisiin, että kaikki keliakiaa sairastavat henkilöt saisivat yhdenvertaisen kohtelun eri puolilla Suomea hakiessaan toimeentulotukea. Tämä myös vapauttaisi sosiaalityöntekijöiden resursseja vaativampiin työtehtäviin, Halve uskoo.

Keliakia on elinikäinen autoimmuunisairaus, jonka ainoa hoito on koko elämän kestävä ehdoton gluteeniton ruokavalio. Gluteeniton ruokavaliohoito aiheuttaa ylimääräisiä kuluja 68 euroa kuukaudessa.

Keliakiaa sairastavat saivat vuoden 2015 loppuun saakka Kelan maksamaa ruokavaliokorvausta gluteenittoman ruokavaliohoidon aiheuttamista ylimääräisistä kustannuksista. Korvaus oli suuruudeltaan 23,60 euroa kuukaudessa.