Vastine: Erityisruokavaliot eivät ole naurun asia

4.11.2016 kirjoittanut Sanna Talsta (sanna.talsta a keliakialiitto.fi)

Aamulehdessä (4.11.) oli artikkeli ravintola-alasta. On ikävä lukea ammattilaisten nihkeästä suhtautumisesta erityisruokavalioihin.

Gluteeniton ruokavalion on keliakian ja ihokeliakian ainoa hoito. Usein myös vilja-allergia vaatii gluteenittomuutta. Lisäksi on muita asiakasryhmiä, jotka hyötyvät terveydellisesti gluteenittoman ruokavalion noudattamisesta. Tällöin voi olla kyse esimerkiksi suolistosairaudesta, psoriasiksesta tai kilpirauhassairauksista.

Allergian hoidossa tarkka erityisruokavalio on usein äärimmäisen tärkeä. Jos vaikeasti allerginen saa allergeenia sisältävän annoksen, tilanne on hengenvaarallinen. Erityisruokavalioita ei pidä vähätellä.

Eikö ravintola-ala ole palveluala, jossa halutaan tuottaa makunautintoja kaikille asiakkaille? Ihmetyttää asenne, jonka mukaan asiakas ei saisi valita terveyden tai vakaumuksen perusteella, mitä hän haluaa syödä? Kun erityisruokavaliota noudattava asiakas ruokailee ravintolassa tai pistäytyy kahvilaan, seurue valitsee sellaisen paikan, jossa erityisruokavalioasiakaskin saa hyvää palvelua. Kerrannaisvaikutus on suuri.

Viidakkorumpu toimii erityisen hyvin erityisruokavalioasiakkaiden parissa. Tieto hyvästä ravintolasta tai kahvilasta kiirii kauas. He ovat myös uskollisia asiakkaita, kun hyvä paikka löytyy.

Erityisruokavalioiden noudattaminen lisääntyy vuosi vuodelta. Jos asiakkaita halutaan palvella hyvin, erityisruokavalioihin kannattaa panostaa!

Lisätietoja:

Sanna Arnala