Keliakialiitto julkisti Gluteenittoman palvelun merkin ravintoloille ja kahviloille

25.11.2016 kirjoittanut Sanna Talsta (sanna.talsta a keliakialiitto.fi)
Gluteenittoman palvelun merkki_pieni
Keliakialiitto on julkistanut uuden, valtakunnallisen Gluteenittoman palvelun merkin. Tampere-talossa tänään Gluteeniton elämä -messujen aluksi julkistettu merkki on suunnattu kahviloille ja ravintoloille. Vastaavanlainen merkki on käytössä useassa Euroopan maassa. Merkin avulla on tarkoitus helpottaa gluteenitonta ruokavaliota noudattavien ruokailua kodin ulkopuolella.

- Uusi merkki helpottaa sopivan kahvilan tai ravintolan löytämistä. Se kertoo, että yritys valmistaa luotettavasti gluteenittomia annoksia ja haluaa palvella erityisruokavalioasiakkaita, kertoo tuoteasiantuntija Tarja Heimolehto.

- Gluteenitonta ruokavaliota noudattavalle asiakkaalle on tärkeää, että hän voi luottaa siihen, että yritys ymmärtää gluteenittoman ruokavalion tarkkuuden.

Heimolehto korostaa, ettei kahvilan tai ravintolan kaikkien annosten tarvitse olla gluteenittomia.

Merkin saanti vaatii koulutuksen ja sertifioinnin

Uusi Gluteenittoman palvelun merkki on luvanvarainen samaan tapaan kuin Keliakialiiton myöntämä Gluteenittoman tuotteen merkki. Myös Gluteenittoman palvelun merkin käyttöoikeuden myöntää Keliakialiitto.

Mikäli yritys haluaa Gluteenittoman palvelun merkin itselleen, yrityksen tulee kouluttaa vastuuhenkilö ja hänen tulee läpäistä gluteenittomasta osaamisesta kertova testi. Koko henkilökunnan kanssa käydään läpi Keittiön gluteenittoman turvallisuuden tarkistuslista. Lisäksi ennen käyttöoikeuden saamista toimipaikassa suoritetaan tarkistuskäynti eli sertifiointi.

Tämän jälkeen yritys saa merkin käyttöoikeuden ja voi kertoa siitä esimerkiksi ovessa ja ruokalistassa olevien merkkien avulla.

- Kiinnostusta uutta merkkiä kohtaan on jo ollut. Aloitamme nyt merkin markkinoinnin yrityksille. Toivottavasti saamme kymmeniä ”merkillisiä” kahviloita ja ravintoloita Suomeen jo ensi vuoden aikana, sanoo Keliakialiiton toiminnanjohtaja Leila Kekkonen.

Lue lisää Gluteenittoman palvelun merkistä