Porokylän leipomon riisipiirakka on Vuoden gluteeniton tuote 2016

25.11.2016 kirjoittanut Sanna Talsta (sanna.talsta a keliakialiitto.fi)
vuodengluteenitontuote2016
Vuoden 2016 gluteenittomaksi tuotteeksi on valittu Porokylän Leipomon riisipiirakka. Valinta julkistettiin Gluteeniton elämä -messuilla Tampereella tänään 25.11.

Kilpailuraati perusteli valintaansa seuraavasti:

”Porokylän leipomon riisipiirakka muistuttaa hyvin paljon tavanomaista riisipiirakka. Maussa on rukiin tuntua, mihin vaikuttanee monipuolisen jauhoseoksen käyttö kuoritaikinassa. Raati kiitteli piirakan ohutta kuorta ja hyvää paistopintaa. Täytettä on juuri sopivasti. Piirakka maistuu kaikille, ei vain gluteenitonta kysyville. Kyseistä tuotetta saa myös Pirkka-tuotteena. Hinta on raadin mielestä myös aika kohdillaan.”

- Kilpailun voitto on upea tunnustus yritykselle ja ennen kaikkea niille loistaville leipureille, jotka päivittäin ahertavat tuotannon parissa. Tämä antaa meille lisää intoa kehittää entistä parempia gluteenittomia tuotteita, toteaa Porokylän Leipomon toimitusjohtaja Timo Väänänen.

Väänäsen mukaan voittoisan riisipiirakan tuotekehityksessä koettiin monia vaiheita.

- Puuro ei ollut ongelma. Se on laktoosittomaan maitojuomaan tehty riisipuuro, jossa ei ole voita säästetty. Kuori sen sijaan aiheutti isoja haasteita. Lopulta erään raaka-ainetoimittajan yhteistyökumppanin ruotsalainen leipurimestari teki meille erinomaisen kuoren. Näin saimme kuoren kestämään myös koneellista käsittelyä, Väänänen kertoo.

Kriteereinä muun muassa maku, ulkonäkö, saatavuus ja hinta

Keliakialiitto järjestää vuosittain kilpailun, jossa etsitään vuorovuosin Vuoden gluteenitonta yritystä tai palvelua ja Vuoden gluteenitonta tuotetta. Kilpailun tavoitteena on kannustaa yrityksiä kehittämään uusia tuotteita ja palveluita gluteenitonta ruokavaliota noudattaville asiakkaille. Tänä vuonna päätettiin valita sekä Vuoden gluteeniton yritys, että Vuoden gluteeniton tuote.

Vuoden gluteenittoman tuotteen valintakriteereinä ovat maku ja ulkonäkö, uutuusarvo, ravitsemuksellinen merkitys, monipuolinen käyttö, kotimaisen raaka-aineen käyttöaste, saatavuus ja hinta. Määräaikaan mennessä kilpailuun tuli 17 ehdotusta.

Kilpailussa oli mukana suolaisia ja makeita tuoreita leivonnaisia, pakasteita, kuivatuotteita, kuten näkkäriä ja jauhoseoksia. Eniten ehdotuksia tuli ruokaleivistä.