Ruokavaliokorvauksen poisto heikensi hoitoa

23.2.2017 kirjoittanut Sanna Talsta (sanna.talsta a keliakialiitto.fi)
Gluteeniton ruokavalio
Gluteenittomat tuotteet ovat jopa yhdeksän kertaa tavanomaisia tuotteita kalliimpia. Keliakiaa sairastavan ruokavaliohoito aiheuttaa ylimääräisiä kustannuksia noin 70 euroa kuukaudessa.
Keliakiaa sairastavien ruokavaliokorvauksen poistaminen heikensi elinikäisen sairauden hoitoa. Keliakialiiton tekemän kyselyn mukaan ruokavaliokorvauksen loppuminen on vaikuttanut merkittävästi keliakian hyvään hoitoon. Eduskunta lakkautti ruokavaliokorvauksen 1.1.2016 alkaen. Korvaus oli 23,60 euroa kuukaudessa.

Noin 40 prosenttia vastaajista oli joutunut tinkimään arjen ruokaostoksista. Joka kolmas oli joutunut vähentämään gluteenittomien viljatuotteiden käyttöä. Moni koki, että gluteeniton ruokavalio oli yksipuolistunut. Ainoastaan 27 prosenttia vastaajista totesi, ettei korvauksen poistumisella ole ollut vaikutuksia.

- Neljä prosenttia vastaajista ei enää pysty noudattamaan tarkkaa gluteenitonta ruokavaliota. Tämä on huolestuttavaa, sillä gluteeniton ruokavalio on keliakian ainoa hoitomuoto. Huonosti hoidettu tai hoitamaton keliakia altistaa monille lisäsairauksille. Lisäsairauksien hoito on paitsi yksittäiselle sairastuneelle henkilölle raskasta, myös yhteiskunnalle kallista, toteaa Keliakialiiton toiminnanjohtaja Leila Kekkonen.

Keliakiaa sairastaa Suomessa yli 36 000 ihmistä. Kelan maksamaa, 16 vuotta täyttäneille ja sitä vanhemmille tarkoitettua ruokavaliokorvausta sai vuoden 2015 helmikuussa 33 640 henkilöä. Vuoden 2016 alusta alkaen aikuiskeliaakikko ei ole saanut ruokavaliohoitoonsa taloudellista tukea yhteiskunnalta, vaikka ruokavaliohoito on vaikutukseltaan rinnastettavissa lääkkeisiin.

Sairautta hoidettava, mutta rahat eivät riitä

Taloudellisen tuen puute aiheuttaa suuria ongelmia erityisesti vähävaraisille keliakiaa sairastaville, sillä gluteeniton ruokavalio aiheuttaa ylimääräisiä kustannuksia noin 70 euroa kuukaudessa.

- Osa kyselyyn vastanneista kertoi nähneensä jopa nälkää rahanpuutteen vuoksi. Neljä prosenttia oli hakenut toimeentulotukea, mutta lähes kaikki heistä olivat saaneet kielteisen päätöksen kulujen hyväksymisestä. Tämä on väärin. Sairaus ei saa jäädä hoitamatta potilaan taloudellisen tilanteen vuoksi, painottaa Kekkonen.

Keliakialiitto korostaa, että gluteenittoman ruokavaliohoidon aiheuttamat kustannukset tulee huomioida täydentävässä toimeentulotuessa. Eduskunnassa on tehty asiasta lakialoite loppuvuodesta 2016.

Yli 60 prosenttia vastaajista oli joutunut korvauksen poistumisen vuoksi säästämään myös muissa kuin ruokamenoissa. Osa oli joutunut tinkimään myös lääkkeiden ostosta ja vähentämään lääkärissäkäyntejä. Vastaajista yli 60 prosenttia sairasti keliakian lisäksi jotakin toista pitkäaikaissairautta.

Korvaus saatava takaisin

Ruokavaliokorvauksen maksamisen lakkauttaminen aiheutti vastaajissa raivoa, pettymystä, surua, kiukkua, katkeruutta ja loukkaantumista. Lakkauttaminen aiheutti myös suurta huolta pärjäämisestä. Valtaosa piti epätasa-arvoisena sitä, että yhteen sairausryhmään kuuluvat henkilöt on jätetty kokonaan ilman yhteiskunnan tukea.

- Kyselyyn vastanneet olivat pettyneitä etenkin siihen, että eduskunnan päätös perustui virheellisiin tietoihin eikä sairauden vakavuutta ymmärretty. Kaikilla on oltava mahdollisuus hoitaa pitkäaikaissairauttaan tulotasostaan riippumatta. Teemme työtä sen eteen, että keliakiakorvaus saadaan takaisin, sanoo Kekkonen.

Keliakialiitto lähetti ruokavaliokorvauksen lakkauttamisen vaikutuksia koskevan kyselyn elo–syyskuussa 2016 satunnaisotannalla 2000 jäsenelle. Lisäksi kysely oli vastattavissa liiton verkkosivuilla. Kyselyyn vastasi yhteensä 783 henkilöä.

Lue lisää Keliakialiiton vaikuttamistoiminnasta