Keliakialiiton messut Helsinkiin

16.3.2017 kirjoittanut Sanna Talsta (sanna.talsta a keliakialiitto.fi)
Gluteeniton elämä -messut osasto2
Gluteeniton elämä -messut osasto5
Gluteeniton elämä -messut Fogelholm
Keliakialiitto järjestää seuraavat messut yhteistyössä Suomen Messut Osuuskunnan kanssa. Messut ovat Helsingin Messukeskuksessa 27.–28.4.2018. Gluteeniton messutapahtuma on järjestetty neljä kertaa Tampereella, mutta kasvavan suosion vuoksi paluu Helsinkiin tuli ajankohtaiseksi.

Gluteeniton elämä -messut laajenevat erityisruokavaliomessuiksi ja tapahtuman nimi muuttuu.

– Haluamme kehittää ja laajentaa tapahtumaa. Tulevilla messuilla kävijä saa kaiken erityisruokavalioista tarvitsemansa tiedon ja tuen yhdestä paikasta. Keliaakikoilla ja gluteenitonta ruokavaliota noudattavilla voi olla muitakin erityisruokavalioita, esimerkiksi allergioiden vuoksi, sanoo Keliakialiiton toiminnanjohtaja Leila Kekkonen.

Myös voimakkaasti suosiotaan lisännyt vegaanisuus on merkittävässä roolissa uudessa messutapahtumassa.

- Messukeskuksella on vahvaa osaamista ja lähes sadan vuoden kokemus erilaisten tapahtumien järjestämisestä. Keliakialiitto puolestaan pääsee jatkossa keskittymään entistä enemmän tapahtuman sisällön suunnitteluun ja yhteistyöhön yritysten kanssa. Messukeskus hoitaa tila- ja muut käytännön järjestelyt, kertoo tuotekehityspäällikkö Reija Könönen Messukeskuksesta.

Gluteenittomuus turvattu

- Uskon vahvasti, että uudesta tapahtumasta hyötyvät sekä messuvieraat että näytteilleasettajat. Erityisruokavaliot saavat lisää huomiota ja tunnettuutta. Myös elintarviketeollisuuden ja kaupan kiinnostus tapahtumaa kohtaan kasvaa varmasti, kun paikalla on aiempaa laajempi joukko erityisruokavaliotuotteista kiinnostuneita ihmisiä, Kekkonen toteaa.

Tavoitteena on järjestää messutapahtuma jatkossa vuosittain, mikäli sille riittää kysyntää.

Gluteenittomuus on messuilla turvattu, vaikka esillä on myös esimerkiksi allergiatuotteita ja vegaaniseen ruokavalioon sopivia tuotteita. Eri alueet erotetaan messualueella selkeästi opastein, ja gluteenittomilla tuotteilla on oma alue tapahtumassa.

Messukeskuksen kahvila-ravintoloista ainakin yksi on lupautunut toimimaan täysin gluteenittomasti.

Lue lisää messuista