På svenska » Aktuellt

Glutenfritt? Gör en vän glad!

Celiakiveckan 2016

Den landsomafattande celiakiveckan arrangeras den 5.-11. september med temat "Glutenfritt? Gör en vän glad!"

Glutenfritt_gorenvanglad

Läs mer!

Varmt välkommen till Celiakimässan 2016 i Tammerfors, Finland

Nästa mässan är 25.-26.11.2016 i Tammerfors.

Ort: Tammerforshuset
Yliopistonkatu 55, 33100 Tammerfors, Finland

Vi har glädjen att meddela att Keliakialiitto ordnar nästa Celiakimässan i Tammerfors. På det unika och mycket populära evenemanget samlas tillverkare, importörer samt återförsäljare av glutenfria produkter, serviceproducenter. 2013 mässan fick ny rekord, fler än 3000 celiakiker visiterade mässan.

2013 mässan fick bra betyg i besöknings forskning, det var 8,46. Fint!

Konsumentverkets prisjämförelse: "Specialdiet blir dyrt för celiakiker"

Celiaki Förbundet gjort undersökning i November 2013, prisjämförelse av glutenfria livsmedel bevittnar att man måste betala betydligt mer för en glutenfri än en vanlig kost.

Nu den nya listan jämfört priserna för glutenfria livsmedel kommer ut 6.3.2014.

Kostersättningen bör höjas och bindas till index

Kostersättningens nivå bör fastställas enligt specialersättningsklassen i systemet för läkemedelsersättning. Vid fastställandet av ersättningen bör man beakta de direkta och indirekta kostnaderna som vården genom glutenfri kost medför samt oron och besväret som sjukdomen orsakar. Kostersättningen bör också bindas till index. De här kräver Celiakiförbundet i sin ställningstagande inför valet.

Med ställningstagandet är det lätt att börja samtalet med kandidater i riksdagsvalet om celiaki och kostersättningen!

Ställningstagandet kan du printa här.
[pdf]Ställningstagande inför valet, 83 kb, Päivitetty: 02.12.2010

Skrift och webbsidan om celiaki och diabetes på svenska

Svenska Celiakiförbundet, Svenska Diabetesförbundet och Hushållningssällskapet Väst har producerat i samarbete webbsidan http://www.celiakidiabetes.se och skriften om celiaki och diabetes. Skriften innehåller bland annat tips för måltider, råd att öka fiberinnehåll i kosten, information om båda sjukdomar och förpackningspåskrifter samt berättelser om hur det är att leva med celiaki och diabetes.

Mer information om projekt och beställning av skriften hittar man på webbsidan http://www.celiakidiabetes.se.