Toiminta » Kansainvälinen toiminta

Kansainvälinen toiminta

Keliakialiitto on jäsenenä Euroopan keliakialiittojen yhteistyöyhdistyksessä, joka on nimeltään Association of European Coeliacs Societies (AOECS). Yhdistys järjestää vuosittain yleiskokouksen. AOECS:n toimintaa johtaa puheenjohtajisto, jonka alaisuuteen kuuluu työryhmiä. Keliakialiitto toimii Codex, Labelling and Symbol- ja Helping Coeliacs –työryhmissä. Euroopan keliakailiitot järjestävät, Suomen keliakialiiton aloitteesta, vuosittain toukokuun puoilvälissä.

Keliakianuorilla on AOECS:n alainen foorumi, Coeliac Youth of Europe (CYE), joka kokoaa eurooppalaiset keliakianuoret yhteen. Hanna Koponen Suomen keliakianuorista toimii CYE:n kolmejäsenisessä toimikunnassa.

Pohjoismaisilla keliakialiitolla on vuosittainen yhteistyökokous. Kukin maa vuorollaan toimii kokouksen järjestäjänä. Toinen pohjoismainen kokous pidetään usein AOECS:n kokouksen yhteydessä.

Keliakialiitto toimii myös aktiivisessa vuorovaikutuksessa ulkomaisten gluteenittomia tuotteita valmistavien yritysten ja ulkomaisten keliakiatutkijoiden kanssa. Lisäksi liitto auttaa niin ulkomailta Suomeen tulevia keliaakikoita kuin Suomelta ulkomaille lähteviä keliaakikkoja kertoen gluteenittoman ruokavaliohoidon mahdollistumisesta matkan päällä.

Kansainvälisiin tieteellisiin kokouksiin osallistutaan resurssien mukaan.

Linkit kansainvälisten keliakialiittojen verkkosivuille löytyvät tästä.