Toiminta » Keliakia-lehti » Keliakia-lehti 2015

Keliakia-lehti 2015

Keliakia-lehti 1/2015

Suomalaisten tietämys keliakiasta, sen hoidosta ja gluteenittomista elintarvikkeista on parantunut viiden vuoden aikana. Taloustutkimuksen mukaan peräti 77 prosenttia kansalaisista osaa sanoa, miten keliakiaa hoidetaan. Myös ymmärrys gluteenittomista elintarvikkeista on kohentunut. Haasteena on se, että puolet suomalaisista sekoittaa keliakian ja ruoka-allergian virheellisesti toisiinsa. Voit lukea tutkimuksen tuloksista lisää vuoden ensimmäisestä Keliakia-lehdestä.

Lehdessä kerrotaan myös liiton kannanoton vaikutuksista gluteenittomien tuotteiden hintoihin, pohditaan, voiko lapsen keliakiaa estää ja miltä tuntuu, kun joutuu tuomaan omaa ruokavaliotaan esiin. Lehdessä on myös houkuttelevia reseptejä talvisiin herkutteluihin sekä paljon muuta.

Keliakia-lehti 2/2015

Keliakiatutkimuksen pioneeri, professori Markku Mäki kertoo lehdessä urastaan. Jos tutkimusta ei olisi, keliakiaa – näivetystautia – hoidettaisiin edelleen kortisonilla. Eläkkeelle jäävä Mäki palkittiin Keliakialiiton liittokokouksessa kultaisella ansiomerkillä timantein.

Lehden mukana pääset myös matkalle Intiaan, maistelemaan sotkun munkkia ja kuulemaan vapaaehtoistyön iloista.

Keliakia-lehti 3/2015

Suomen hallitus aikoo poistaa keliakiaa sairastavilta ruokavaliokorvauksen kokonaan. Keliakialiitto kampanjoi lujasti korvauksen säilyttämisen puolesta. Yli 15 000 ihmistä allekirjoitti korvauksen poistoa vastustavan adressin.

Keliakiaviikon teemana on Lupa tuntea. Elinikäinen sairaus herättää monenlaisia tunteita. Miten tunteiden kanssa selviää? Omien tunteiden tunnistaminen ja hyväksyminen lisäävät hyvinvointia.

Lehdestä löydät myös helppoja reseptejä, muun muassa gluteenittomaan näkkileipään ja mustaherukka-suklaakakkuun. Saat lisäksi tiedot uusista gluteenittomista tuotteista ja palveluista.

Keliakia-lehti 4/2015

Lehden pääkirjoituksessa pohditaan, haluaako ministeriö poistaa ruokavaliokorvauksen, koska se ei sovi etuusjärjestelmien rakenteisiin. Ruokavaliokorvaus on kuin keliaakikko, joka voi kokea olevansa hankala asiakas tai ystävä. Joukkoon sopimaton.

Lehdessä kerrotaan, mitä kaikkea liitto on ruokavaliokorvauksen hyväksi tehnyt ja mitä vielä teemme. Palaamme myös keliakiaviikon herättämiin tunteisiin. Oletko jo katsonut viikolla julkaistut Ruoka ja tunteet - videot?

Ja jos ruokahalu herää, voit kokeilla lehden testattuja ja hyväksi todettuja Lähi-idän reseptejä. Matkatunnelmiin pääset myös Mininukkareiden ja Keliakianuorten sivuilla!

Keliakia-lehti 5/2015

Vuoden viimeinen Keliakia-lehti virittelee kohti joulua. Lehti antaa 10 vinkkiä gluteenittomaan leivontaan, tarjoaa herkullisia gluteenittomia joulureseptejä sekä listat gluteenittomista joululaatikoista ja -makeisista.

Lehdessä kerrotaan myös eduskunnan päätöksestä lakkauttaa keliakiaa sairastavien ruokavaliokorvaus. Saat lisäksi tietää keliakian uusimmista tutkimustuloksista, ensi vuonna järjestettävistä Gluteeniton elämä -messuista ja voimaa antavasta vertaistuesta. Lehti kertoo lisäksi lasten, nuorten ja keliakiayhdistysten toiminnasta sekä liiton tulevista kursseista ja matkoista.

Keliakia-lehti 1/2015

Keliakia-lehti 2/2015