Toiminta » Keliakia-lehti » Keliakia-lehti 2016

Keliakia-lehti 2016

Keliakia-lehti 1/2016

Juhlavuoden ensimmäinen Keliakia-lehti on terveydenhuollon erikoisnumero. Lehti lähetetään paitsi jäsenille ja lehden tilaajille myös laajalla jakelulla terveydenhuollon ammattilaisille. Professori Katri Kaukinen kertoo lehdessä keliakian muuttuneesta taudinkuvasta, sen monista mahdollisista oireista ja diagnosoinnista. Emeritusprofessori Markku Mäki valottaa puolestaan vireillä olevia tutkimuksia keliakian uusista hoitomuodoista. Nykyisin keliakian ainoa hoitomuoto on elinikäinen ja tarkka gluteeniton ruokavalio. Saat lehdestä vinkkejä ruokavalion noudattamiseen.

Lisäksi lehti kertoo keliakian sosiaalisesta kuormittavuudesta, Suunta-verkkopalvelun tarjoamasta avusta ja ensitietopäivien merkityksestä. Tuttuun tapaan lehdessä on myös herkullisia gluteenittomia reseptejä, tietoja uusista gluteenittomista tuotteista ja palveluista sekä tapahtumavinkkejä lapsille, nuorille ja aikuisille. Lehdessä on myös esitelty järjestön jäsenedut sekä Gluteeniton elämä –messujen ohjelma.

Keliakia-lehti 2/2016

Jäsenemme ovat pitkään toivoneet, että gluteenittomat tuotteet olisivat kaupoissa kootusti yhdessä paikassa. Selvitimme, miten asianlaita on tällä hetkellä eri kauppaketjuilla. Muutoksia on tiedossa, ja niistä kannattaa antaa kaupoille palautetta.

Ruokalistoissa olevan G-merkinnän kanssa pitää olla jatkossa Suomessakin yhä tarkempi. Merkintä voi tarkoittaa sekä gluteenitonta että gluteenipitoista.

Noin 4 000 suomalaista sairastaa ihokeliakiaa. LT Teea Salmi selvittää, minkälainen tauti ihokeliakia on ja miten sitä hoidetaan. Keliakiatutkimuksen uranuurtaja Jarmo Visakorpi puolestaan kertaa keliakian ja sen tutkimuksen historiaa 1960-luvulta tähän päivään.

Lisäksi lehdessä on muun muassa kesäisiä reseptejä, vinkkejä ruokakuluissa säästämiseen ja tietoa monenlaisista kesäretkistä.

Keliakia-lehti 3/2016

Syksyn Keliakia-lehti tarjoaa runsaasti vinkkejä gluteenittomaan arkeen, mm. herkullisia välipalareseptejä, ohjeita sokerin välttämiseen ja tähteiden hyödyntämiseen. Saat myös tietoa, miten toimia, kun keliaakikkolapsi aloittaa päivähoidon, koulun tai kotitalousopetuksen. Tai peräti oman itsenäisen elämän.

Keliakiatyön juhlavuoden kunniaksi viisi keliaakikkoa - Marja-Leena, Jorma, Sirpa, Anu-Maria ja Sini – kertovat omasta diagnoosin saannistaan eri vuosikymmenillä. Maailma keliaakikon ympärillä on muuttunut, mutta monen keliaakikon toive on edelleen sama; tulla huomioiduksi. Siihen pyritään tämän vuoden keliakiaviikolla, jonka teemana on ”Keksitkö gluteenitonta? Ilahduta ystävääsi!". Tavoitteena on rohkaista gluteenitonta ruokavaliota noudattavien läheisiä tarjoamaan ja valmistamaan gluteenitonta syötävää.

Keliakia-lehti 4/2016

48-sivuinen Keliakia-lehti pitää sisällään kiinnostavia henkilöhaastatteluja, herkullisia gluteenittomia reseptejä ja paljon uusia tuotteita. Suomen Keliakiayhdistys perustettiin 40 vuotta sitten. Lääkäri ja keliaakikko muistelevat, millaista gluteeniton elämä tuolloin oli. Jutuissa palataan lisäksi lasten ja nuorten tapahtumien ja keliakiaviikon tunnelmiin.

Lehden keskellä on neljän sivun liite Gluteeniton elämä -messuista, jotka Keliakialiitto järjestää Tampere-talossa 25.–26.11. Lehden mukana lukijat saavat myös käyttöönsä Keliakialiiton joulumerkit.

Keliakia-lehti 5/2016

Juhlavuoden viimeisessä lehdessä palataan Gluteeniton elämä -messujen moniin palkitsemisiin ja tunnelmiin. Messuille osallistui yli 4 100 ihmistä!

Pureudumme myös ruokavaliokorvauksen poiston vaikutuksiin. Yli 700 ihmistä vastasi kyselyymme ja kertoi, miten korvauksen poisto on heidän elämäänsä vaikuttanut.

Joulun lähestyessä annamme herkulliset ja helpot reseptit gluteenittomiin vuokaleipiin sekä listaamme joulun gluteenittomat suklaat. Lue lehdestä lisäksi koskettava haastattelu keliaakikosta, joka luuli parantuneensa keliakiasta.

Keliakia-lehti 1/2016

Keliakia-lehti 2/2016