Toiminta » Keliakiaviikko

Valtakunnallinen keliakiaviikko

Vuosittaisen keliakiaviikon tavoitteena on lisätä kansalaisten tietoisuutta keliakiasta ja sen vaatimasta ruokavaliosta. Keliakiaa tutkitaan ahkerasti eri puolilla maailmaa. Tutkimustiedon myötä keliakian taudinkuva on muuttunut. Nykytiedon mukaan keliakia ei ole vain suolisto- ja ihotauti, vaan koko elimistön sairaus.

Keliakian esiintyvyydeksi arvioidaan Suomessa 2 %. Keliakiadiagnoosin on saanut vajaa kolmannes, runsaat 30 000 henkilöä.

Keliakiaviikon järjestävät Keliakialiitto ja sen 30 paikallisyhdistystä.

- - -

Vuonna 2017 keliakiaviikkoa vietetään 4.-10.9. teemalla Kaikki syömään! - gluteenitonta turvallisesti.

Viikon teemalla halutaan madaktaa keliakiaa sairastavien ja muiden gluteenitonta ruokavaliota noudattavien kynnystä ruokailla kodin ulkopuolella.

Tarjoamme ammattikeittiölle tietoa gluteenittoman ruokavalion turvallisesta toteuttamisesta ja teemme uutta Gluteenittoman palvelun merkkiä tunnetuksi sekä ravintoloille että asiakkaille.

Keliakiayhdistykset järjestävät viikon aikana eri puolilla Suomea ruokailu- ja muita tapahtumia, joissa päästään nauttimaan yhdessä gluteenittomia herkkuja ja keskustelemaan kodin ulkopuoliseen ruokailuun liittyvistä teemoista.

- - -

Vuonna 2016 keliakiaviikkoa viettiin teemalla "Keksitkö gluteenitonta? Ilahduta ystävääsi!"

Keliakiaviikko 2016

Tärkein kampanjatapahtuma

Valtakunnallista keliakiaviikkoa vietetään vuosittain syyskuun alussa, viikolla 36. Keliakiaviikko on Keliakialiiton ja sen 30 paikallisyhdistyksen tärkein vuosittainen kampanjatapahtuma sekä viestinnän että toiminnan näkökulmasta. Ensimmäisen kerran valtakunnallinen keliakiaviikko järjestettiin vuonna 1996.