Toiminta » Keliakiaviikko » Keliakiaviikko 2011

Valtakunnallinen keliakiaviikko 5.-11.9.2011 teemalla "Entä jos se on keliakiaa?"

Valtakunnallista keliakiaviikkoa vietettiin kuudennentoista kerran 5.-11.9.2011 teemalla ”Entä jos se on keliakiaa?”. Keliakiaviikolla tehtiin tunnetuksi keliakiaa, sen diagnosointia ja hoitoa terveydenhuollossa.

Keliakiaviikon kampanja-aineistoksi tuotettiin Keliakiapotilas terveydenhuollossa -opas, joka oli suunnattu terveydenhuollon ammattilaisille. Opas on tiivis tietopaketti keliakian oireista, diagnosoinnista ja keliakian ruokavaliohoidosta. Lisäksi opas sisältää tietoa keliakian yleisyydestä, keliakiaan liittyvistä taudeista sekä keliakiapotilaan hoitoketjusta. Opasta jaetaan maamme terveydenhuollon toimipisteisiin eri puolilla maata.

Keliakiaa tutkitaan ahkerasti eri puolilla maailmaa. Tutkimustiedon myötä keliakian taudinkuva on muuttunut. Nykytiedon mukaan keliakia ei ole vain suolisto- ja ihotauti, vaan koko elimistön sairaus. Keliakian esiintyvyydeksi arvioidaan Suomessa 2 %. Keliakiadiagnoosin on saanut vajaa kolmannes, runsaat 30 000 henkilöä.

Keliakiaviikon järjestävät Keliakialiitto ja sen 30 paikallisyhdistystä.