Toiminta » Keliakiaviikko » Keliakiaviikko 2013

Valtakunnallinen keliakiaviikko 2.-8.9.2013 teemalla Kun lapsella on keliakia

Valtakunnallista keliakiaviikkoa vietettiin 2.–8.9.2013. Tänä vuonna teemana oli Kun lapsella on keliakia. Keliakia on elinikäinen sairaus, joka koskettaa koko lapsen lähipiiriä.

Suomessa on 33 350 diagnosoitua keliaakikkoa, joista 2 060 on alle 16-vuotiaita. Valtaosa keliakiaa sairastavista on vielä löytymättä, sillä arviolta 100 000 suomalaista sairastaa keliakiaa. Keliakia voi puhjeta minkä ikäisenä tahansa. Lapsilla keliakiadiagnoosi tehdään keskimäärin 7-
vuotiaana.

Lapsen keliakia koskettaa koko lähipiiriä. Kun lapsi sairastuu keliakiaan, tauti voi herättää sekä lapsessa että vanhemmissa monenlaisia tunteita.

- Toisille lapsen keliakiadiagnoosi on huojennus, kun oireiden syy selviää. Toisille tieto elinikäisestä sairaudesta on järkytys. Gluteeniton ruokavalio vaatii totuttelua ja aikaa sopeutua. Vanhempien lisäksi keliakia koskettaa sukulaisia, kavereiden vanhempia, päiväkotia, koulua ja harrastuksia, kertoo psykologi Hanna Herno Keliakialiiton Hehkuva-projektista.

Kun lapsella on keliakia -opas

[pdf]Kun lapsella on keliakia -opas, 1710 kb, Päivitetty: 02.09.2013