Toiminta » Keliakiayhdistysten toiminta

Keliakiayhdistykset arjen tukena

Eri puolilla Suomea toimivat 30 Keliakialiiton jäsenyhdistystä ovat keliakiajärjestön ydin. Jokainen henkilöjäsen kuuluu johonkin keliakiayhdistykseen.

Yhdistykset toimivat keliaakikkojen ja heidän läheistensä tukena sekä edistävät keliaakikkojen hyvinvointia omalla alueellaan.

Keliakiayhdistysten vertaistukihenkilöt ovat korvaamaton apu uudelle keliaakikolle. He ovat koulutettuja vapaaehtoisia, useimmat itsekin keliaakikkoja. Heidän kanssaan voit keskustella kaikesta keliakiaan liittyvästä. Voit kysyä neuvoa ruokavalioon ja keliakiaan liittyvissä asioissa, kaipasitpa vinkkejä leivontaan tai vaikkapa tietoa ruokavaliokorvauksesta. Voit myös tiedustella oman yhdistyksesi toiminnasta tai gluteenittomien tuotteiden saatavuudesta omalla alueellasi.

Tarkempaa tietoa vertaistukihenkilöistä sekä heidän yhteystietonsa löydät keliakiayhdistysten verkkosivuilta.

Tule mukaan!

Olet lämpimästi tervetullut mukaan yhdistyksesi toimintaan, esimerkiksi
  1. jäsentilaisuuksiin
  2. luento- ja neuvontatapahtumiin
  3. leivontailtoihin ja jauhopiireihin
  4. keliakiaviikon tapahtumiin
  5. retkille, matkoille, liikuntatapahtumiin ja kesäpäiville
  6. myyjäisiin, toritapahtumiin ja messuille

Keliakiayhdistykset toimivat myös
  1. tekemällä alueillaan laaja-alaista vaikuttamistyötä keliaakikkojen parhaaksi
  2. tiedottaen alueellaan keliakiasta ja keliaakikon arjesta
  3. tekemällä yhteistyötä terveydenhuollon, ravitsemusalan ammattilaisten, kaupan ja viranomaisten sekä muiden yhdistysten kanssa

Tulemalla mukaan keliakiayhdistykseen et jää keliakiasi kanssa yksin; saat uusinta tietoa keliakiasta, tapaat mukavia ihmisiä, pääset näkemään ja kokemaan monenlaista uutta ja saat halutessasi mahdollisuuden vaikuttaa.

Keliakiayhdistyksillä on omat verkkosivut

Kaikilla keliakiayhdistyksillä on omat verkkosivut, joiden avulla pääset tutustumaan yhdistysten toimintaan.