Toiminta » Lastentoiminta

Toimintaa ja tapahtumia lapsille

Keliakialiitto järjestää toimintaa eri-ikäisille keliakiaa sairastaville lapsille ja heidän perheilleen. Lasten ja nuorten toiminnan tavoitteena on tarjota yhteisiä kokemuksia ja yhdessäoloa. Lapsi huomaa, ettei ole ainoa keliaakikko ja tapaa muita samanikäisiä lapsia ilman, että omaa ruokavaliota tarvitsee sen tarkemmin selittää.

Toimintaan pääsee mukaan ilmoittautumalla tapahtumiin. Lapsille suunnatuista tapahtumista kerrotaan Keliakia-lehden Mininukkarit-sivuilla sekä Keliakialiiton verkkosivuilla. Lastentoimintaa suunnittelee ja toteuttaa lasten vanhemmista koostuva vanhempaintoimikunta ja Keliakialiiton lastentoiminnasta vastaava työntekijä.

Toiminta on jaettu lasten iän mukaan kolmeen eri ryhmään. Kokoontumisten tavoitteena on viettää mukava päivä yhdessä muiden perheiden kanssa. Ohjelmassa on lähes aina keliakiaan liittyvää asiaohjelmaa sekä aikuisille että lapsille. Ruokailut ovat aina gluteenittomia, jolloin keliaakikko voi tuntea itsensä tasavertaiseksi muiden osallistujien kanssa. Tapahtumat ovat valtakunnallisia ja paikkakunnat vaihtelevat.

Mikronukkarit

ovat alle kouluikäisiä, keliakiaa sairastavia lapsia. Mikronukkareiden tapahtumat tarjoavat puuhaa lapsille sekä vertaistuen mahdollisuuden vanhemmille, jotka haluavat jakaa kokemuksia muiden samankaltaisessa tilanteessa olevien perheiden kanssa. Perhetapahtumia järjestetään noin kerran vuodessa.

Mininukkarit

on tarkoitettu kouluikäisille, noin 7–15-vuotiaille lapsille. Kouluikäinen lapsi opettelee jo itsekin tunnistamaan ruoka-aineita, joita voi tai ei voi syödä. Tämän ikäinen lapsi tiedostaa erityisyytensä ruokavalion suhteen ja tapaa mielellään muita keliakiaa sairastavia
lapsia. Muiden lasten tapaaminen auttaa sopeutumaan keliakiaan sekä motivoi ruokavalion noudattamiseen. Mininukkareille järjestetään 2–4
tapahtumaa vuodessa, joista yksi on pidennetyn viikonlopun mittainen perheleiri tai matka. Tapahtumat on suunnattu koko perheelle.

Makronukkareihin

kuuluu yläkouluikäisiä keliakiaa sairastavia nuoria. Monet heistä kokevat mininukkaritoiminnan olevan jo ohitse heidän kohdaltaan ja kaipaavat ikäistään seuraa. Tapahtumat on suunnattu yläkouluikäisille nuorille ilman vanhempia, ja ne ovat pääsääntöisesti päivän mittaisia. Tapahtumien järjestämiseen osallistuu usein myös Keliakianuoret, joiden toimintaan voi mennä mukaan 16-vuotiaana. Makronukkaritoiminnan kautta heille tarjoutuu mahdollisuus päästä tutustumaan Keliakianuoriin ja heidän toimintaansa jo etukäteen.

Lastentoiminnasta voit kysyä lisää Keliakialiitosta, aluevastaava Minna Halvelta, p. 03 2541 390

minit_narukiipeily.jpg

Kun lapsella on keliakia -opas
[pdf]Kun lapsella on keliakia -opas, 1710 kb, Päivitetty: 02.09.2013