Toiminta » Vaikuttamistoiminta » Hintaselvitys

Hintaselvitys 2017

Keliakialiiton tekemän hintaselvityksen mukaan gluteeniton ruokavalio maksaa edelleen moninkertaisesti enemmän kuin tavallinen ruokavalio. Gluteeniton ruokavalio aiheuttaa keliaakikolle ylimääräisiä kustannuksia 62 euroa kuukaudessa.

Gluteenittomat tuotteet ovat jopa yhdeksän kertaa kalliimpia kuin tavalliset. Suurimmat hintaerot ovat gluteenittomissa jauhoissa ja pastavalmisteissa.

Hintaselvitykseen kerättiin 151 gluteenittoman elintarvikkeen hinnat 65 paikkakunnalta ja 162 kaupasta. Hinnat koottiin eri puolilta Suomea helmikuussa 2017. Edellinen vastaava selvitys on vuodelta 2014. Selvityksen perusteella gluteenittomien tuotteiden keskimääräiset kilohinnat ovat hieman laskeneet.

Syitä gluteenittomien tuotteiden keskimääräisten kilohintojen laskulle:

• Gluteenittomien tuotteiden kysyntä on kasvanut.
• Gluteenittomien tuotteiden valikoima on laajentunut.
• Kauppaketjut ovat lisänneet omiin tuotesarjoihinsa gluteenittomia tuotteita

Ylimääräiset kustannukset aiempaa suuremmat korvauksen poistuttua

Keliakialiitto laski tuoreiden hintatietojen ja Tilastokeskuksen kuluttajahintojen perusteella, paljonko keliaakikolle koituu ylimääräisiä kustannuksia gluteenittomasta ruokavaliohoidosta. Lähtökohtana käytettiin Valtion ravitsemusneuvottelukunnan ravitsemussuosituksia sekä niiden energiatarpeen viitearvoja ja viljan syöntisuosituksia.

Laskelmien perusteella keliaakikolle aiheutuu ylimääräisiä kustannuksia 62 euroa kuukaudessa eli 756 euroa vuodessa. Vuonna 2104 tehdyn laskelman mukaan ylimääräiset kustannukset olivat 68 euroa kuukaudessa. Aikuiset keliaakikot saivat vuoden 2015 loppuun saakka Kelalta ruokavaliokorvausta, jolloin ylimääräistä maksettavaa jäi noin 44 euroa kuukaudessa ja 533 euroa vuodessa.

- - -

Suomessa on diagnosoituja keliaakikkoja yli 36 000. Valtaosa keliakiaa sairastavista on vielä löytymättä, sillä tutkimusten mukaan keliakiaa esiintyy maassamme kahdella prosentilla väestöstä eli yli 100 000 suomalaisella. Keliakian oireet ovat yksilöllisiä ja ne heijastuvat koko elimistöön. Keliakiaa on kaikenikäisillä ihmisillä.

Keliaakikko ei voi valita, syökö hän tavanomaisia vai gluteenittomia tuotteita. Hänen on hoidettava elinikäistä sairauttaan joka kerta koko loppuikänsä ruokaillessaan. Keliakiaan ei ole lääkettä. Keliaakikko ei voi syödä muruakaan vehnän, ohran ja rukiin sisältämää valkuaisainetta, gluteenia.

Lue lisää hintaselvityksestä

Hintaselvitys 2014

Hintaselvitys

Hintaselvityksen tavoitteena on vaikuttaa yhteiskunnalliseen päätöksentekoon ja edistää sitä kautta keliakiaa sairastavien hyvinvointia ja tasa-arvoista kohtelua.

Keliakian ainoa hoito ja lääke on gluteeniton ruokavalio. Gluteenittomien tuotteiden hintataso vaikuttaa olennaisesti siihen, miten keliakiaa sairastavilla on mahdollisuus hoitaa sairauttaan.