Gluteenittomien tuotteiden helppo löydettävyys ratkaisee kaupan

Uutisen tyyppi: Uutinen

Keliakialiiton jäsenkyselyn perusteella gluteenittomat tuotteet ostetaan siitä kaupasta, mistä ne löydetään helposti. Gluteenittomien tuotteiden hajasijoittelu ja epäselvät hyllynreunusmerkinnät harmittavat vastaajia.

  • Julkaistu
  • Teksti Leila Alivuotila
  • Kuvat Kesko, SOK ja Keliakialiitto
Keliakialiiton jäsenkyselyyn vastanneista 37 prosenttia tekee ruokaostoksensa pääasiassa Prismasta. Valtaosa vastanneista ostaa gluteenittomat tuotteet samasta kaupasta kuin muutkin ruokaostokset.

Keliakialiiton joulukuussa 2024 tekemään jäsenkyselyyn vastasi yli 2 300 jäsentä. Kyselyyn vastanneista 37 prosenttia tekee ruokaostoksensa pääasiassa Prismasta, 27 prosenttia S-marketista, 16 prosenttia K-Citymarketista, 9 prosenttia K-Supermarketista ja 4 prosenttia Lidlistä. Muiden kauppojen osuus on yhteensä 6 prosenttia. S-ryhmän kaupoista ostoksensa tekee 65 prosenttia vastanneista ja K-ryhmän kaupoista 29 prosenttia.

Valtaosa ostaa gluteenittomat tuotteet samasta kaupasta kuin muutkin ruokaostokset. Osa taas hakee gluteenittomat tuotteet eri kaupasta. Gluteenittomilla tuotteilla tarkoitetaan tässä gluteenittomia jauhoja, hiutaleita, myslejä, muroja, leipiä, leivonnaisia ja keksejä.

Grafiikassa on kuvattu, mistä ruokakaupasta vastaajat (n=2 353) tekevät pääosin ruokaostoksensa.

Avovastausten perusteella S-ryhmän kauppojen hintatasoa pidetään matalampana kuin K-ryhmän, mutta gluteenittomien tuotteiden valikoima koettiin heikommaksi. Gluteenittomia tuotteita käydään siis ostamassa valikoiman ja hinnan takia eri kaupasta kuin muita ruokaostoksia. Pienemmissä kaupoissa gluteenittomien tuotteiden valikoima on ymmärrettävästi pienempi kuin suurissa.

Usein joutuu käymään useammassa kaupassa, jotta saa kaiken, mitä tarvitsee.

Prismassa tuoretuotteita paljon vähemmän kuin Citymarketeissa tai K-Supermarketeissa. Lisäksi gluteenittomat tuotteet sijoitettu ympäri kauppaa ja usein vielä hyllyillä sekaisin tavallisten tuotteiden kanssa.

Kaupoilla on eri valikoima. Haen niitä valikoiman ja edullisimman hinnan ja tarjousten perässä.

Hinta ratkaisee ja valikoima.

Gluteenittomia tuotteita haetaan K-Citymarketista

Vastaajista 17 prosenttia ostaa gluteenittomat tuotteet eri ruokakaupasta kuin muut ruokaostokset. Useimmiten nämä ostokset tehdään K-Citymarketista (30 prosenttia vastaajista) tai Prismasta (25 prosenttia vastaajista). S-ryhmän kaupoista kertoi ostavansa gluteenittomia tuotteita 62 prosenttia vastaajista, K-ryhmän kaupoista 34 prosenttia ja Lidlistä 3 prosenttia vastaajista.

Perinteisten kauppaketjujen (K-, S ja Lidl) ulkopuolisista paikoista mainintoja keräsivät yritysten verkkokaupat, kuten Virtasalmen Viljatuote, josta tilataan muun muassa jauhoja. Lisäksi osa käy ruotsalaisissa kaupoissa halvemman hintatason vuoksi.

Vastausten perusteella ruokakaupan valinnassa gluteenittomien tuotteiden helppo löydettävyys on merkityksellisintä. Samoin hyvä gluteenittomien tuotteiden valikoima ja niiden selkeät merkinnät.

Prismassa tuotteet on ripoteltu sekaisin ja kontaminaatio sekä tuotteiden löytyminen on hankalaa.

Parempi valikoima ja helpompi löytää toisesta kaupasta.

Citymarketeissa on paremmat valikoimat kuin Prismassa.

Grafiikassa on kuvattu, mistä ruokakaupasta vastaajat (n=400) hakevat gluteenittomat tuotteet, jos niitä ei osteta pääosin samasta kaupasta kuin muita ruokaostoksia.

Mihin asioihin pitäisi vaikuttaa?

Jäseniltä kysyttiin myös, miten tärkeänä he pitävät eri asioihin vaikuttamista ruokakaupoissa. Tärkeimpänä asiana pidettiin gluteenittomien tuotteiden merkintöihin vaikuttamista, esimerkiksi opasteisiin ja hyllynreunamerkintöihin. Toiseksi tärkeimmäksi asiaksi nousi gluteenittomien tuotteiden saatavuus eri kokoisissa kaupoissa ja kolmanneksi gluteenittomien tuotteiden valikoiman laajuus eri tuoteryhmissä.

– Pyrimme vaikuttamaan näihin asioihin erityisesti kuluvan painopistevuoden aikana. Tässä tarvitsemme jäsenten apua, jotta äänemme kuullaan eri puolilla Suomea. Ruokakaupat toivovat myös suoraa palautetta asiakkailtaan, joten nyt sitä kannattaa antaa, rohkaisee Keliakialiiton toiminnanjohtaja Niina Puronurmi.

Keliakialiiton painopisteenä on vuonna 2025 ruokakauppa. Keliakialiitto pyrkii lisäämään yhteistyötä kauppaketjujen kanssa ja parantamaan gluteenittomien tuotteiden saatavuutta, valikoimaa, merkintöjä ja sijoittelua.

Hajasijoittelu, merkinnät ja hinnat harmittavat

Gluteenittomien tuotteiden ostamisessa vastaajat pitävät haastavana muun muassa tuotteiden sijoittelua, hyllynreunamerkintöjä, tuoteselosteiden vaikealukuisuutta ja hintoja. Avovastauksissa K-ryhmän pääasiallinen tapa sijoittaa gluteenittomat tuotteet keskitetysti kerää kiitosta, kun taas S-ryhmässä vallalla oleva tapa hajasijoittaa gluteenittomat tuotteet herättää kritiikkiä.

On työlästä etsiä G-tuotteita kaupasta, jos niitä ei ole mitenkään ”koottu” vaan on vain ripoteltu tavanomaisten tuotteiden joukkoon pitkin kauppaa.

S-ryhmän myymälöissä jauho- ja hiutaletuotteissa ovat gluteenittomat tuotteet sikin sokin tavallisten kanssa ja pakkaukset ulkoapäin jauhoisia ja kontaminoituneita jo valmiiksi.

Prismoissa gluteenittomat tuotteet on sijoitettu erittäin sekavasti, muiden tuotteiden joukkoon pitkin myymälää, sama S-marketeissa. K-kaupat ja -Citymarketit sen sijaan ovat hoitaneet asian loistavasti, jolloin gluteenittomat tuotteet löytyvät helposti ja selkeästi, myös uutuustuotteita.

Hyllynreunusmerkinnöissä tuntuu olevan vastausten perusteella korjattavaa kaupparyhmästä riippumatta.

Hyllynreunusmerkinnät ovat usein puutteellisia.

Jos merkintöjä ei ole hyllynreunassa, on tarkasti luettava koko tuoteseloste.

Kaupasta riippumatta hyllymerkinnöissä on puutteita tai virheitä.

Gluteenittomien tuotteiden korkeammat hinnat nostettiin myös esiin.

Hinta. Yksiselitteisesti hinta. Olen pienituloinen eläkeläinen ja jokainen suupala on hoitotilanne. Harmittaa nuo hinnat.

Yhden vastaajan positiivinen kokemus olkoot tavoitteena kaikille tänä vuonna:

Minulla on todella hyvä kauppa, sieltä saan kaiken tarvitsemani.

Toinen puolestaan muistutti tilanteen muuttumisesta:

Kun on sairastunut 1990-luvulla, niin siihen verraten nykyään yhtään mikään ei ole haastavaa ja ”nuoren polven keliaakikot” astuvat siihen nähden tuotteiden saatavuuden, runsauden ja helppouden yltäkylläiseen paratiisiin, jossa saatavilla on kaikkea.

Keliakialiiton jäsenkysely

  • Keliakialiiton jäsenkyselyyn joulukuussa 2024 vastasi 2 364 ihmistä.
  • Vastaajista 83 prosenttia oli naisia ja 17 prosenttia miehiä.
  • Vastaajista 93 prosenttia sairastaa keliakiaa tai/ja ihokeliakiaa, 17 prosentin perheenjäsenellä on keliakia tai ihokeliakia ja 11 prosenttia noudattaa gluteenitonta ruokavaliota muusta syystä. Vastaajilla oli mahdollisuus valita useampi kohta.
  • Vastaajista 48 prosenttia oli eläkeläisiä ja 45 prosenttia työssä olevia.
  • Puolisonsa kanssa asuvia oli 57 prosenttia, yksin asuvia 24 prosenttia ja lapsiperheitä 3 prosenttia.

Juttu on julkaistu ensin Gluteeniton elämä -lehdessä 1/2025.

Painopisteenä ruokakauppa

Vuonna 2025 Keliakialiitto vaikuttaa strategiansa mukaisesti ruokakauppojen gluteenittomuuteen niin, että gluteeniton elämä sujuisi entistä paremmin joka päivä. Lue lisää painopistevuodesta.

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.