Hyvän mielen harjoitukset

Tervetuloa tekemään hyvän mielen harjoituksia. Harjoitukset tukevat kokonaisvaltaisesti hyvinvointia ja soveltuvat jokaiselle.

Keliakia on mukana jokaisessa päivässä koko elämän ajan. Suhdetta keliakiaan on mahdollista muokata ja muuttaa.

Tästä osiosta löydät Hyvän mielen harjoitukset. Ne ovat pohdinta- ja eläytymistehtäviä, jotka tähtäävät henkisen ja sosiaalisen hyvinvoinnin tukemiseen. Niiden avulla voit tutkia ja pohtia keliakiaa kokemuksena, osana elämääsi.

Voit tehdä harjoituksia yksin tai yhdessä toisten kanssa. Voit käydä harjoituksia läpi järjestyksessä tai tehdä niitä oman mielesi mukaan.

On hyvä aloittaa harjoitukset alkupään tietoisuus-, havainnointi- ja hyväksyntäharjoituksista, koska näitä taitoja tarvitaan myöhemmissä harjoituksissa.

Harjoitukset on kehitetty alunperin VTT:n ja Jyväskylän yliopiston psykologian laitoksen yhteistyönä. Ne on tuotettu keliakiaa sairastavien ihmisten avuksi Keliakialiiton Hehkuva-hankkeessa.

Vinkkejä harjoitusten tekemiseen

• Hyvän mielen harjoitukset ovat toiminnallisia tai pohdittavia tehtäviä, näkökulmaa antavia kielikuvia sekä vinkkejä arjen tilanteisiin.
  • Harjoitukset ovat kokemuksellisia eikä niitä tarvitse ymmärtää tietyllä tavalla. Ne saavat tuntua oudoilta tai huvittavilta.
  • Voit etsiä harjoituksista suosikkisi tai edetä osio kerrallaan.
  • Harjoituksia voi tehdä lukemalla tai kuuntelemalla.
  • Säännöllisyys toimii. Tee harjoituksia päivittäin tai muutaman kerran viikossa.
  • Kerralla kannattaa tehdä 1-3 harjoitusta. Ei haittaa, jos teet enemmänkin.

Tietoinen läsnäolo

Tietoinen läsnäolo tarkoittaa, että olet keskittynyt, tarkkaavainen ja täysin tietoinen siitä, mitä juuri nyt tapahtuu sekä sisälläsi - kehossasi, tuntevassa sydämessäsi ja ajattelevassa mielessäsi - että ulkopuolellasi, ympäristössäsi.

Tietoinen läsnäolo on tietoisuutta hetkestä toiseen ilman tuomitsemista tai arvostelua. Tietoista läsnäoloa tarvitset erityisesti silloin, kun keliakiaan liittyvät asiat valtaavat ison osan ajatuksistasi ja arjestasi. Voit harjoitella tietoisuustaitoja keskittymällä siihen, mitä kulloinkin teet, näet ja koet.

Hengityksen seuranta

Tietoinen istuminen

Yhteydessä ääniin

Tietoinen arki

Skanneri

Ole läsnä. Elä tässä hetkessä

Havainnointi

Mielemme on hyvin taitava selittelemään asioita ilman, että ne ovat totta. Esimerkiksi "en halua lähteä ulos syömään keliakian takia, koska joudun noloihin tilanteisiin", "jännitän, koska pelkään joutuvani silmätikuksi keliakian takia" tai "lapseni joutuu kärsimään, koska hän ei saa kaikkia niitä herkkuja, mitä muut lapset saavat". Otamme usein nämä olettamukset täytenä totena ja uskomme niihin.

Tämän askeleen aikana opit vapautumaan mielesi vallasta eli tunnistamaan mielesi sepittämät tarinat ja ottamaan niihin etäisyyttä. Mitäpä jos et olisikaan yhtä kuin ajatuksesi, vaan sinulla vain olisi ajatuksia? Seuraavien harjoitusten avulla voit opetella tarkkailevan näkökulman ottamista mielesi tuottamiin ajatuksiin.

Tarkkailija

Linnunpesä

Lehdet virrassa

Terrieriajatukset

Pikkumies olkapäällä

Ajatukset itsestäsi

Et ole yhtä kuin ajatuksesi.

Hyväksyntä

Usein joudumme hyväksymään todellisuuden. Sinäkin olet joutunut kohtaamaan sen, että sinulla on elinikäinen, joka päivä arkeen vaikuttava keliakia. Mistä sen hyväksymisessä on kyse? Siitä, että voimme opetella hyväksymään ne asiat, joita emme voi muuttaa ja tehdä itsellemme muita merkityksellisiä asioita. Tosiasioita vastaan kamppailu vie turhaan energiaa.

Hyväksyntä tarkoittaa omien tunteiden ja ajatusten kohtaamista, vaikka ei pidä niistä. Emme voi estää epämiellyttäviä tunteita tulemasta, emmekä poistaa niitä. Tule ystäväksi keliakiaan liittyvien tunteidesi kanssa.

Köydenveto

Kivi rannalla

Rikkinäinen automaatti

Hyväksy ajatuksesi ja tunteesi. Se, mitä et voi muuttaa.

Arvot

Seuraavissa harjoituksissa pohdit arvojasi tässä ja nyt. Arvojesi pohdinta antaa sinulle eväitä elämäsi polulle. Mihin pohjimmiltaan haluaisit aikasi käyttää? Mikä merkitys keliakialla on elämässäsi?

Elämäsi nyt

Muistokirjoitus

Tärkeintä elämässä

Arvoalueet

Puoli vuotta elinaikaa

Ilot elämässäsi

Kirkasta omat arvosi.

Teot

Olet aiemmin käsitellyt asioita, joita sinä pidät tärkeänä elämässä. Seuraavien harjoitusten avulla opettelet tekemään aktiivisesti valintoja ja tekoja, jotka vievät sinua arvojesi mukaiseen suuntaan. Tekemällä rohkeasti arvojesi mukaisia tekoja voit elää täyttä elämää ja käyttää sinulle suodun elämänpolun niin, että olet todella toteuttanut sitä, minkä koit olevan tärkeää.

Aseta tavoite

Arvojesi mukainen teko

Tee se nyt!

Tietoinen kuunteleminen

Tärkeä läheinen

Matkustajat bussissa

En pysty tekemään

Toimi arvojesi mukaan.

Tunteva keho

Arki keliakian kanssa voi kuormittaa, koska keliakian hoito vaatii joka päivä tarkkuutta, teräviä hoksottomia ja kykyä tehdä vaihtoehtoisia suunnitelmia. Oman kehosi tilan tunnistaminen ja kehosi arvostaminen voivat auttaa sinua huolehtimaan paremmin itsestäsi.

Harjoitusten avulla opit tunnistamaan, milloin kaipaat rentoutumista. Saat vinkkejä rauhoittumiseen, kun tunnet itsesi levottomaksi tai stressaantuneeksi.

Rentoutushengitys

Löysää otetta

Vuori

Kehosi hyvät puolet

Hiero kipu pois

Pitkä rentoutus

Tunne tyyneys ja rauha kehossasi ja mielessäsi.

Tietoinen syöminen

Keliakian hyvä hoito vaatii syömiseltä paljon, mutta samalla se voi auttaa sinua suhtautumaan tietoisemmin syömiseesi myös terveydelliseltä kannalta. Oman kehon viestien kuuntelemisen opetteleminen on tässä tärkeää.

Seuraavien harjoitusten avulla opit kuuntelemaan kehoasi sen kertoessa mitä, milloin ja miten paljon syödä, nauttimaan syömisestä ja luomaan joustavan suhtautuminen syömiseen. Opit löytämään hyvinvointia edistävät tavat ja itselle sopivan syömisrytmin.

Tietoinen syöminen

Kenellä on nälkä

Yksilöllinen ruokarytmi

Syömisen arvo

Haasteiden haarukointi

Tietoiset ostokset

Ravintoa keholle, mielelle ja sydämelle – gluteenittomasti.

Liikkuva keho

Moni keliaakikko huokaa ja ihmettelee, miten gluteenitonta ruokavaliota voidaan pitää laihtumista tukevana ruokavaliona. Toiselle taas keliakian vaatima tarkkuus muuttaa arkea siinä määrin, että liikkumiselle jää vähemmän aikaa. Muistathan, että liike on lääke. Lisäämällä päivääsi hyötyliikuntaa, taukojumppia tai pidempiä liikuntahetkiä yksin tai yhdessä toisten kanssa, saat lisää virtaa ja teet hyviä tekoja kehosi eteen. Liikunnassa sekä pienet että suuremmat teot ovat hyödyllisiä - lisää siis myös arkiliikuntaa.

Voit nauttia ja kokea tyydytystä siitä, että pystyt liikkumaan. Voisiko liikunta olla osa sinun arvojesi mukaista elämää?

Liikunnan arvo

Estejuoksu

Piristävät portaat

Tanssin iloa

Luonnon voima

Tee hyviä tekoja itsellesi!