Erilaiset viljat – mitä voin käyttää?

Gluteenia on vehnässä, rukiissa ja ohrassa

Gluteenia on tietyissä viljoissa, eli vehnässä, rukiissa ja ohrassa. Gluteenittomassa ruokavaliossa ei käytetä gluteenia sisältäviä elintarvikkeita. Näin ollen suurin ero tavanomaiseen ruokavalioon verrattuna liittyy viljavalmisteisiin.

Mitä viljoja sitten voi syödä? Gluteenittomia vaihtoehtoja vehnälle, rukiille ja ohralle ovat muun muassa kaura, tattari, kvinoa, maissi, riisi, hirssi, amarantti ja teff.

Nämä viljat ovat gluteenittomia Nämä viljat sisältävät gluteenia
Amarantti Ohra
Fonio Ruis

Hirssi

Vehnä
Kaura
Kvinoa
Maissi
Riisi
Tattari
Teff

Kaura on gluteeniton vilja, mutta siihen voi sekoittua gluteenia

Kauran kanssa täytyy olla tarkkana, sillä kaikki kaura ei ole gluteenitonta. Gluteeniton kaura on viljelty ja käsitelty siten, ettei siihen ole sekoittunut missään tuotantoprosessin vaiheessa vehnää, ohraa tai ruista.

Gluteenittomassa ruokavaliossa käytetään vain sellaisia kauratuotteita, jotka on merkitty gluteenittomiksi.

Kaura on gluteeniton vilja. Se on geneettisesti lähempänä riisiä kuin vehnää, ohraa ja ruista. Tämä näkyy esimerkiksi siinä, että kauran jyvät eivät ole tähkässä vaan röyhyssä.

Gluteenitonta kauraa valmistetaan kahdella menetelmällä

Kauran gluteenittomuus varmistetaan kahdella eri tavalla:

1. On niin sanotusti pellolta pöytään varmistettu gluteeniton tuotantoketju, jossa kauran sekaan ei missään tuotannon vaiheessa pääse gluteenia sisältäviä viljoja.
  2. Toisessa tuotantotavassa käytetään tavallista kauraa, mutta gluteenittomat kauratuotteet valmistetaan omalla tuotantolinjalla. Tuotantoprosessissa on useita erilaisia puhdistusvaiheita ja laadunvarmistuspisteitä, joiden avulla vieraat viljat poistetaan kauran seasta. Tuotteiden gluteenittomuus varmistetaan analysoimalla jokaisesta tuotantoerästä useita, säännöllisin väliajoin otettuja näytteitä.

Gluteenittoman tuotteen merkin saaneiden tuotteiden gluteenittomuutta valvotaan erityisen tarkasti. Yritykset toimittavat Keliakialiittoon gluteenianalyysitodistukset säännöllisin väliajoin ja gluteenittomuus on huomioitu erityisen tarkasti valmistusprosessissa.

Gluteeniton kaura – tunnista sopiva tuote

Uutisen tyyppi: Artikkeli

Kaura on gluteeniton vilja eli lähtökohtaisesti se sopii gluteenittomaan ruokavalioon. Asia ei kuitenkaan ole näin yksinkertainen.